Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις-Παρεμβάσεις   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο Προέδρου Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) και Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (Π.Ε.Σ.Α.), Βασίλη Κορκίδη, στον Πλάτωνα Τσούλο για το ένθετο της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ “RETAIL”
22/12/2023 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

«Το λιανικό εμπόριο είναι ο συνδετικός κρίκος οικονομίας και κοινωνίας»

 

Το εμπόριο αναμφισβήτητα αποτελεί το βασικό πυλώνα όχι μόνο για την επιχειρηματικότητα της χώρας αλλά και για την κοινωνία. Αποτελεί μια σταθερή αξία για την ελληνική Οικονομία και ταυτόχρονα τον συνδετικό κρίκο με τους καταναλωτές. Στηρίζει την τοπική οικονομία και την απασχόληση. Σε όλη την χώρα πλέον υπάρχουν εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις οι οποίες διαπρέπουν τόσο εντός όσο και εκτός των ελληνικών συνόρων. Η Αττική διαδραματίζει τον βασικότερο ρόλο στην εξέλιξη του λιανικού εμπορίου, καθώς στην μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας συγκεντρώνεται σχεδόν το 51% των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Η συνολική επιχειρηματική δυναμική της Περιφέρειας Αττικής απεικονίζεται και από τα στοιχεία του ΓΕΜΗ που συγκεντρώνουν τα 6 Επιμελητήρια της Αττικής. Σύμφωνα με αυτά καταγεγραμμένες είναι πάνω από 300.000 επιχειρήσεις με τουλάχιστον 800.000 εργαζομένους.

 

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η Αττική αποτελεί το κέντρο της επιχειρηματικότητας σε όλη την Ελλάδα. Φυσικά και στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας έχει αναπτυχθεί αξιοσημείωτη επιχειρηματικότητα τόσο στο λιανικό εμπόριο όσο και στην βιομηχανία. Το λιανικό εμπόριο όμως έχει όλες τις δυνατότητες να σημειώσει ακόμη καλύτερες επιδόσεις. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται κυρίως από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να εστιάζουν περισσότερες στις μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις. Θα πρέπει να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη μέριμνα για να στηριχθεί ουσιαστικά το λιανικό εμπόριο. Και αυτό θα πρέπει να γίνει με περισσότερες πράξεις. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα να εξαιρείται το λιανικό εμπόριο από προγράμματα του ΕΣΠΑ. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή, τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης να απορροφηθούν και από τις επιχειρήσεις του λιανικού αλλά και του χονδρικού εμπορίου. Οι χιλιάδες Έλληνες έμποροι ήταν αυτοί που κράτησαν όρθια την ελληνική Οικονομία, τόσο κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, όσο και κατά την περίοδο της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης. Αρκετοί επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου ήταν αυτοί που είδαν τα χρόνια των μνημονίων τους κόπους πολλών ετών σκληρής δουλειάς να πηγαίνουν  χαμένοι, με αποτέλεσμα κάποιοι από αυτούς να οδηγηθούν ακόμη και σε πτώχευση εξαιτίας της καταναλωτικής κατάρρευσης που σημειώθηκε τα χρόνια των μνημονίων. Ακόμη και όσοι κατάφεραν να επιβιώσουν, πολλοί συνεχίζουν να «κουβαλούν» χρέη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από εκείνες τις εποχές. Είναι ξεκάθαρο και εντελώς δίκαιο ότι οι έμποροι δεν θα πρέπει να λογίζονται ως επιχειρηματίες «δεύτερης κατηγορίας». Θα πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες όπως και οι υπόλοιποι επιχειρηματίες. Δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως «ευκαιριακοί» επιχειρηματίες. Στην χώρα μας υπάρχουν εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν ιστορία πολλών δεκαετιών, γεγονός που αποδεικνύει την σταθερή τους αξία μέσα στην ελληνική αγορά που δραστηριοποιούνται. Ακόμη και όταν στην χώρα μας ήρθαν πολλές πολυεθνικές λιανεμπορικές αλυσίδες ο «έμπορος» της γειτονιάς κατάφερε να μείνει όρθιος και να συνεχίζει όχι μόνο να επιβιώνει αλλά και να αναπτύσσεται.

 

Καινοτομία και εξωστρέφεια

 

Πλέον υπάρχουν χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις που είναι καινοτόμες, εξωστρεφείς και παρέχουν αξιόλογες επιχειρήσεις. Κάποιες από αυτές μάλιστα έχουν και παρουσία στο εξωτερικό είτε μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου είτε ακόμη και με φυσική παρουσία. Οι Έλληνες έμποροι έχουν αποδείξει, ότι με σύμμαχο την ποιότητα και την καινοτομία μπορούν να ανταγωνιστούν επάξια τους ευρωπαίους συναδέλφους τους. Ο εμπορικός κόσμος της Αττικής έχει διαδραματίσει ένα ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Δεν είναι τυχαίο ότι από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά, διακινούνται καθημερινά εμπορεύματα εκατομμυρίων ευρώ. Η δυναμική του εμπορίου στην Αττιική, αποδεικνύεται και από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σύμφωνα με τα οποία το δεύτερο τρίμηνο του 2023 το λιανικό εμπόριο στο σύνολο της χώρας αυξήθηκε κατά 7% ενώ στην Περιφέρεια Αττικής κατά 9,5%,  Ενισχυμένες είναι και οι εξαγωγές που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια της Αττικής. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία οι εξαγωγές της Περιφέρειας Αττικής ξεπερνούν τα 20 δισ. ευρώ, όταν το σύνολο των εξαγωγών ανέρχεται στα 50 περίπου δισ. ευρώ. Η Αττική όμως είναι και μια Περιφέρεια που εισάγει μεγάλες ποσότητες προϊόντων με την αξία τους να προσδιορίζεται στα περίπου 45 δισ. ευρώ. Παράλληλα η Αττική αποτελεί υπερτοπικό κόμβο παραδοσιακών και νέων υποδομών έρευνας και καινοτομίας καθώς στην Περιφέρεια εδρεύει σημαντικός αριθμός Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και Ερευνητικών κέντρων, συγκεντρώνεται το 79% των εποπτευόμενων ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων που τελούν υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας και το 78% των λοιπών δημόσιων ερευνητικών φορέων.

 

Πληθωριστικές πιέσεις  

 

Την ίδια στιγμή οι μικρομεσαίες λιανεμπορικές επιχειρήσεις δέχονται και τις επιπτώσεις των παρατεταμένων πληθωριστικών πιέσεων. Δεν είναι τυχαία τα ευρήματα της έρευνας που διενέργησε η υπηρεσία πληρωμών και αγορών Klarna, στην οποία αποτυπώνεται η σημαντική επίδραση του πληθωρισμού στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με το 89% των Ελλήνων καταναλωτών να επηρεάζεται από την ακρίβεια, ξεπερνώντας το 67% του μέσου όρου σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η μελέτη μάλιστα σημειώνει ότι το 64% των Ελλήνων αναζητά οικονομικά προϊόντα λόγω του πληθωρισμού. Καθώς λοιπόν βρισκόμαστε στην «καρδιά» της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, το 84% των Ελλήνων καταναλωτών εκφράζει ανησυχίες για τα οικονομικά του, σε αντίθεση με το 71% παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 67% των Ελλήνων καταναλωτών δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι ενώ το 33% των καταναλωτών θα δαπανήσει τα περισσότερα χρήματα για αγορές τροφίμων. Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές έχουν πρόθεση να δώσουν προτεραιότητα σε πιο οικονομικά προϊόντα, να μειώσουν τις δαπάνες για μη απαραίτητα είδη και να αγοράσουν λιγότερα προϊόντα συγκριτικά με προηγούμενα έτη. Όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι το λιανικό εμπόριο βρίσκεται αντιμέτωπο με νέες προκλήσεις. Οι Έλληνες έμποροι όμως έχουν μάθει να επιχειρούν μέσα σε αντίξοες οικονομικές συνθήκες και μέσα από σκληρή δουλειά να καταφέρνουν όχι μόνο να επιβιώνουν αλλά και να αναπτύσσονται.

 

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή