Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις-Παρεμβάσεις   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο Βασίλη Κορκίδη στην «POLITICAL» (11/5/2021) Η ΝΕΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΓΟΡΑ πρέπει να συνεργαστούν για τη «δίδυμη μετάβαση»
19/08/2021 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Στη πρόσφατη ενημέρωση της για τη νέα βιομηχανική στρατηγική, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμπεριέλαβε ορισμένες σημαντικές ανησυχίες, όπως την ενδυνάμωση και ενίσχυση της ενιαίας αγοράς, τη μείωση των επικίνδυνων εξαρτήσεων από άλλες οικονομίες και τη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου για μια εφαρμόσιμη «δίδυμη μετάβαση». Μία σωστή προσέγγιση μπορεί να υποστηρίξει μια γρήγορη ανάκαμψη και να ενισχύσει την ευρωπαϊκή οικονομία. Η τρέχουσα κρίση έχει αποδείξει και πάλι πόσο σημαντική είναι μια ενιαία αγορά, που λειτουργεί καλά και ότι η ελεύθερη κυκλοφορία δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη. Επομένως, η ενιαία αγορά πρέπει να γίνει πιο ανθεκτική στις μελλοντικές κρίσεις. Η αποτελεσματική εφαρμογή και επιβολή κοινών κανόνων πρέπει να την καταστήσει πιο ισχυρή και δίκαιη, ειδικά απέναντι στο κίνδυνο φερεγγυότητας των επιχειρήσεων και την αντιμετώπιση του προβλήματος των καθυστερημένων πληρωμών. Η διακοπή των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και οι επικίνδυνες εξαρτήσεις από τις παραδόσεις τρίτων χωρών επηρεάζουν ασφαλώς και την οικονομία της χώρας μας. Ως εκ τούτου, θα είναι σημαντικό να διευκολυνθεί περαιτέρω η συμμετοχή των επιχειρήσεων σε σημαντικά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και να διασφαλιστεί η πλήρης συμμετοχή τους στην ενίσχυση του ευρωπαϊκού συστήματος τυποποίησης, ώστε και τα δύο να γίνουν ένα σημαντικό μέσο για την αύξηση της στρατηγικής αυτονομίας.

 

Σχολιάζοντας τη δημοσίευση της επικαιροποιημένης βιομηχανικής στρατηγικής της ΕΕ πρέπει να εστιάσουμε σε βασικά οικοσυστήματα, συμπεριλαμβανομένου του εμπορίου, της μεταποίησης και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην ευρωπαϊκή οικονομία και τη λειτουργία πολλών άλλων οικοσυστημάτων. Χρειάζεται όμως υποστήριξη στην ψηφιακή και πράσινη μετάβαση για να μπορέσει να βοηθήσει στην ανάκαμψη μετά τη πανδημία και να αναγνωριστεί, ως σημαντικό μέρος πολλών οικοσυστημάτων. Η στρατηγική πρέπει επίσης να συνδεθεί σταθερά με μια ανταγωνιστική, ενιαία ευρωπαϊκή αγορά που εξυπηρετεί τους καταναλωτές, ως βάση για την οικοδόμηση ανθεκτικότητας και ανταγωνισμού διεθνώς.

 

Η βιομηχανική στρατηγική αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό πλαίσιο για την ανάκαμψη, της οποίας η εμπορική δραστηριότητα είναι μια κεντρική δύναμη, αφού αποτελεί άγκυρα για τις εισαγωγές και εξαγωγές της ΕΕ-27. Επιπρόσθετα η ιδιωτική κατανάλωση αποτελεί το 50% του ΑΕγχΠ της ΕΕ, όπου ο τομέας της λιανικής είναι στενά συνδεδεμένος, ενώ τροφοδοτεί πολλά άλλα οικοσυστήματα. Απαιτείται λοιπόν περισσότερη χαρτογράφηση του τρόπου αλληλεπίδρασης των οικοσυστημάτων και του τρόπου με τον οποίο η στρατηγική μπορεί να βασιστεί σε αυτούς τους συνδέσμους και στην ανάλυση τους, ώστε να αναγνωριστεί ότι όλοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην οικονομία της ΕΕ και στην αλυσίδα εφοδιασμού, συνδέοντας προμηθευτές και επιχειρηματικούς πελάτες σε πολλά οικοσυστήματα. Η ισχυρή έμφαση της στρατηγικής στην ενιαία αγορά είναι απολύτως σωστή, γιατί η πανδημία απέδειξε τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει η ενιαία αγορά στην εξασφάλιση ανθεκτικής αλυσίδας εφοδιασμού και στην παροχή ισχυρής βάσης αγοράς για τις εταιρείες να ανταγωνίζονται παγκοσμίως. Η ευπρόσδεκτη δέσμευση της ΕΕ να αντιμετωπίσει τον κοντόφθαλμο εθνικό προστατευτισμό πρέπει να εφαρμοστεί γρήγορα, με την ενεργοποίηση της οδηγίας για τις υπηρεσίες και την επιβολή της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων. Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι υπηρεσίες αποτελούν το ισχυρότερο οικοσύστημα, αφού αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% του ΑΕγχΠ της ΕΕ.

 

Η ενιαία αγορά δεν μπορεί να διαχωριστεί από τη διασφάλιση ότι ο ισχυρός ανταγωνισμός παραμένει ο κανόνας, ακόμη και όταν επιδιώκεται να υποστηριχθεί η ευρωπαϊκή αυτονομία σε ορισμένους τομείς. Ο ανταγωνισμός εντός ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας για να μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί παγκοσμίως και να διασφαλίσουμε ότι τόσο οι επιχειρηματικοί πελάτες όσο και οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να έχουν μια ευρεία επιλογή καινοτόμων και προσιτών προϊόντων και υπηρεσιών. Η ανακοίνωση της ΕΕ για την αντιμετώπιση των αθέμιτων ξένων επιδοτήσεων, καλώς θα εφαρμοστεί αναλογικά γιατί θα συμβάλει στη διασφάλιση της θέσης της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά. Χρειαζόμαστε λοιπόν τη στρατηγική για να παρέχουμε το σωστό πλαίσιο, για να υποστηρίξουμε όλα τα αλληλοτροφοδοτούμενα οικοσυστήματα πλήρως και να προσεγγίσουμε έτσι την ψηφιακή μετάβαση και την αειφορία. Η σύνδεση στο διαδίκτυο είναι δαπανηρή και χρειάζεται χρόνος για να αποδώσει στη κερδοφορία. Υπάρχει επίσης ανάγκη νομοθεσίας που θα παράσχει ισότιμους όρους ανταγωνισμού για την ενίσχυση του τομέα σε ψηφιακό περιβάλλον. Οφείλουμε βεβαίως να δεσμευτούμε, αλλά πρέπει και να στηριχτούμε για την αντιμετώπιση των προκλήσεων.

 

Όσον αφορά τη μετάβαση στη «πράσινη και ψηφιακή οικονομία», υπάρχει η πεποίθηση ότι μια επιτάχυνση θα είναι δυνατή μόνο εάν οι ιδιώτες επενδυτές έχουν προβλεψιμότητα και ασφάλεια δικαίου. Επομένως, τα διάφορα οικοσυστήματα χρειάζονται σαφείς και συνεκτικές οδούς μετάβασης και όλοι οι σχετικοί ενδιαφερόμενοι πρέπει να εμπλακούν στον ορισμό τους. Επιπλέον, απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια για την αντιμετώπιση του χάσματος δεξιοτήτων και για να διασφαλιστεί ότι οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να χρηματοδοτήσουν την καινοτομία και τις επενδύσεις. Οι πρόσθετες διοικητικές επιβαρύνσεις και το αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης με τους κανονισμούς ενδέχεται να καθυστερήσουν την ανάκαμψη και τη «διπλή μετάβαση». Ως εκ τούτου η βιομηχανική στρατηγική και η σχετική νομοθεσία πρέπει να συνεργαστούν για να παράσχουν τα κατάλληλα κίνητρα και τις απαραίτητες υποδομές στην ενιαία αγορά, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ πληροί τους στόχους της για τη βιωσιμότητα όλων των επιχειρήσεων.


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή