Ενημέρωση   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη, στην POLITICAL - «Μια θάλασσα ευκαιρίες» δίνει η απόφαση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
02/11/2023 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 

Άνοιξε ο δρόμος για την αναγέννηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μετά και την επικύρωση από το δικαστήριο της συμφωνίας εξυγίανσης, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της ONEX Elefsis Shipyards. Η απόφαση σηματοδοτεί και επισήμως την αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία και τη δυναμική επανεκκίνηση της εγχώριας ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. Υπολογίζεται ότι την επόμενη τριετία, θα επενδυθούν στο project εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων, άνω των 250 εκατ. ευρώ, μετατρέποντας τα σε ναυπηγικό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, επαναπατρίζοντας ουσιαστικά τη ναυπηγική μας βιομηχανία και επαναπροσδιορίζοντας την παραγωγική δυναμική της χώρας μας στην άμυνα, ενέργεια και ναυτιλία.

Η ιστορία των Ναυπηγείων Ελευσίνας ξεκινά το 1962 όταν άρχισε η κατασκευή τους από τον Στρατή Ανδρεάδη, ενώ η λειτουργία τους ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1969. Από τότε επεκτάθηκαν σημαντικά, ενώ έγιναν σταδιακά από τα σημαντικότερα Ναυπηγεία με ηγετικό ρόλο στην Ναυπηγική Βιομηχανία στην περιοχή της Μεσογείου, χωρίς όμως την ανάλογη συνέχεια. Ευρισκόμενα στον κόλπο της Ελευσίνας περίπου 10 ναυτικά μίλια από το αγκυροβολιο  του Πειραιά, μπορούν να παρέχουν κάθε είδους υπηρεσίες ενός μεγάλου Ναυπηγείου. Σε μία έκταση 250 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων εκ των οποίων τα 56 χιλιάδες στεγασμένα, παρέχει εγκαταστάσεις, κατασκευών, επισκευών και μετασκευών πλοίων. Στις εγκαταστάσεις των Ναυπηγείων Ελευσίνας, περιλαμβάνονται τρεις πλωτές δεξαμενές και μια ναυπηγική κλίνη που μπορούν να κατασκευαστούν πλοία 100.000 τόνων.

Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης, που έχει υπογραφεί πριν περίπου ένα χρόνο από τον τότε Υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη και τον πρόεδρο της ONEX, Πάνο Ξενοκώστα, δημιουργούνται δύο εταιρείες, η Εμπορική και η Αμυντική. Στην εμπορική εταιρεία θα μεταβιβαστεί ένα σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, με τη χρηματοδότηση 170 εκατ. ευρώ που σε πρώτη φάση βασίζεται στη DFC με 125 εκατ. δολάρια, καθώς και σε ίδια κεφάλαια του Ομίλου που έχει ήδη διαθέσει πάνω από 20 εκατ. ευρώ πριν ακόμη εκδοθεί η δικαστική απόφαση. Σημειώνεται πως στήριξη στα σχέδια της ONEX δίνει η Αναπτυξιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, που έχει δεσμευθεί για τη συμμετοχή της στο σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας με 125 εκατ. δολάρια, ως οικονομικός πιστωτής, δηλαδή με δανεισμό και όχι με συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο, ενώ πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις της και τη μοναδική στην Ευρώπη.

Το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων θα ασχοληθεί με τη ναυπηγοεπισκευή και τη ναυπήγηση εμπορικών και επιβατηγών πλοίων, αλλά και με πλωτές πλατφόρμες για υπεράκτια αιολικά πάρκα, ενώ το αμυντικό τμήμα με τη ναυπήγηση οπλικών πλατφορμών και γάστρες πλοίων για χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ. Στην αμυντική εταιρεία, Naval Maritime, η δραστηριότητα που θα αναπτυχθεί θα αφορά τον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όσο και της αλλοδαπής. Η χρηματοδότηση βασίζεται στη στρατηγική εταιρική σχέση με την ιταλική Fincantieri, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη εκτέλεση των προγραμμάτων που περιλαμβάνουν μια νέα γραμμή παραγωγής πλοίων παγκόσμιας κλάσης που προβλέπει την κατασκευή κορβετών και φρεγατών, προσφέροντας στην Ελληνική Ναυπηγική και Αμυντική Βιομηχανία, καθώς και στο Πολεμικό Ναυτικό σύγχρονες, διαλειτουργικές λύσεις υψηλής τεχνολογίας.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και κατ’ επέκταση η Ελλάδα υπό το φως των γεωπολιτικών εξελίξεων που έχει πλέον διαμορφώσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, καθώς και η νέα εμπόλεμη κατάσταση στο Ισραήλ θα κληθούν να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο. Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρχει πλέον ακόμη πιο ισχυρή παρουσία του 6ου στόλου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, κάτι που θα έχει αποτέλεσμα τα αμερικανικά πλοία να χρειάζονται υποστήριξη και κατ’ επέκταση ένα ναυπηγείο που να μπορεί να αναλάβει και να διεκπεραίωσει εξειδικευμένες εργασίες. Μεγάλοι κερδισμένοι από τις εξελίξεις θα είναι βεβαίως και οι εργαζόμενοι που στήριξαν για χρόνια το κλάδο της ναυπηγοεπισκευής με το κόστος της ανεργίας και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην σημερινή ανόρθωσή τους, αφού τάχθηκαν εξ αρχής υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης και μεταβίβασης των ναυπηγείων. Η έγκριση του Σχεδίου Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα έχει θετικό αντίκτυπο και σημαντικά οφέλη για όλα τα ελληνικά ναυπηγεία, αρκεί στο μέλλον να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι όπως στο παρελθόν ανταγωνιστικά.

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή