1.Ποιοι είναι οι βασικοί κλάδοι στους οποίους τα μέλη του Ε.Β.Ε.Π. θα μπορούσαν να επεκταθούν στην Αυστραλία την επόμενη τριετία; Έχετε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα εταιρειών, πέρα από την Mytileneos, που όντως έχει διεισδύσει με επιτυχία στην αυστραλιανή αγορά, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον υπόψη σας;
Απ: Η Αυστραλία προσφέρει ένα ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον για ελληνικές εταιρείες που επιθυμούν να επεκταθούν διεθνώς. Με την υποστήριξη οργανισμών όπως το Ε.Β.Ε.Π., το Ελληνο-Αυστραλιανό Επιμελητήριο Εμπορίου και Βιομηχανίας (HACCI) και άλλων φορέων, οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει η αυστραλιανή αγορά σε τομείς, όπως η ανανεώσιμη ενέργεια, η υγειονομική τεχνολογία, η τεχνολογία, τα τρόφιμα και οι υποδομές. Αυτά αποτελούν βασικά πεδία στα οποία ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να δραστηριοποιηθούν. Μην ξεχνάμε, ότι η Αυστραλία επιδιώκει ενεργά τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας, προσφέροντας ευνοϊκό περιβάλλον για επενδύσεις. Πέραν της Metlen Energy & Metals, υπάρχουν και άλλες ελληνικές επιχειρήσεις του τομέα, που εκτιμώ ότι διατηρούν ενδιαφέρον για επέκταση στην συγκεκριμένη αγορά. Επιπρόσθετα, η ζήτηση για ψηφιακές λύσεις υγειονομικής περίθαλψης και βιοτεχνολογικές καινοτομίες αυξάνεται στην Αυστραλία. Ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως η Advantis Medical Imaging, που παρέχει λογισμικό ακτινολογίας με τεχνητή νοημοσύνη, και η PD Neurotechnology, που αναπτύσσει φορητές λύσεις για την παρακολούθηση της νόσου του Πάρκινσον, παρουσιάζουν σημαντικές προοπτικές για συνεργασίες και επενδύσεις στην αυστραλιανή αγορά. Επίσης, η Αυστραλία αναγνωρίζει την αξία των καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων. Υπάρχει μια πλειάδα ελληνικών επιχειρήσεων που ειδικεύονται στην παροχή λύσεων τεχνητής νοημοσύνης για τη ναυτιλία, αλλά και για την γεωργία, που έχουν τη δυνατότητα να επεκταθούν στην αυστραλιανή αγορά, αξιοποιώντας τη ζήτηση για προηγμένες τεχνολογίες.
Δεν αφήνουμε απέξω την γαστρονομία. Η ελληνική γαστρονομία και τα αγροτικά προϊόντα έχουν υψηλή ζήτηση στην Αυστραλία, με πρόταγμα την ποιότητα των προϊόντων και όχι την ποσότητα δεδομένων των αναγκών των τοπικών αγορών. Τέλος, ευρύ πεδίο αποτελεί και ο τομέας των υποδομών και κατασκευών. Ελληνικές εταιρίες με εμπειρία στον τομέα των κατασκευών και των υποδομών μπορούν να εξετάσουν ευκαιρίες συνεργασίας σε έργα υποδομών, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία τους και την εμπειρία τους σε μεγάλα έργα. Υπάρχει συσσωρευμένη εμπειρία από έργα στη Βαλκανική, αλλά και χώρες του Αραβικού κόσμου.
2.Το Μνημόνιο Συνεργασίας με το HACCI έχει ήδη οδηγήσει σε πρακτικές συνεργασίες ή κοινές πρωτοβουλίες; Ποια είναι τα επόμενα βήματα που προγραμματίζετε και έχουν εντοπιστεί οι περιοχές συνεργασίας;
Απ: Το MoU που υπεγράφη στις 18 Ιουνίου 2024, το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση των διμερών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Αυστραλίας, παρέχει και στα μέλη του Ε.Β.Ε.Π. μοναδικές ευκαιρίες για δικτύωση με επιχειρηματίες και επαγγελματίες ελληνικής καταγωγής στην Αυστραλία, συμμετοχή σε κοινές εκδηλώσεις και σεμινάρια, που προωθούν την καινοτομία και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, αλλά και στη διοργάνωση B2B επιχειρηματικών αποστολών με το Ε.Β.Ε.Π., την Enterprise Greece και το HACCI.
3.Ποια είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια ή προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην προσπάθεια να διεισδύσουν στην αυστραλιανή αγορά; Πώς θα μπορούσαν να ξεπεραστούν;
Απ: Οι ελληνικές επιχειρήσεις που επιδιώκουν να διεισδύσουν στην αυστραλιανή αγορά αντιμετωπίζουν μια σειρά από σημαντικά εμπόδια και προκλήσεις που σχετίζονται, τόσο με διαρθρωτικές διαφορές, όσο και με αντικειμενικούς περιορισμούς της γεωγραφικής και επιχειρησιακής απόστασης. Είναι προφανές πως η φυσική απόσταση αυξάνει το κόστος μεταφοράς, τους χρόνους παράδοσης και τις δυσκολίες στο after-sales support, που είναι ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα για μικρές επιχειρήσεις που εξάγουν ευπαθή, κυρίως, προϊόντα. Επιπρόσθετα, η Αυστραλία έχει πολύ αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας, πρότυπα και κανονισμούς, (π.χ. για τρόφιμα, φαρμακευτικά, τεχνολογία), ενώ θα πρέπει να προσθέσουμε και τις διαφοροποιήσεις στις καταναλωτικές προτιμήσεις των Αυστραλών. Η ελληνική διείσδυση, για να είναι επιτυχής, απαιτεί την ανάπτυξη τοπικών συνεργασιών/distributors, ή αποθηκών (warehousing hubs), μέσω στρατηγικών συνεργασιών με αυστραλιανές εταιρείες, ή Έλληνες ομογενείς επιχειρηματίες. Οι τελευταίοι «γνωρίζουν από μέσα» τις ευκαιρίες που διαφαίνονται, αλλά και τις δυσκολίες, τις οποίες, όντας εγκατεστημένοι στην αυστραλιανή αγορά μάχονται καθημερινά. Το Ε.Β.Ε.Π., στην ατζέντα των θεμάτων που «τρέχουν» στο πλαίσιο υλοποίησης της πολιτικής για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, υποστηρίζει ένθερμα την ανάπτυξη συνεργειών με προφανή στόχο, αφενός την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και, αφετέρου, την υπερπήδηση προβλημάτων που εντοπίζονται στις τοπικές αγορές. Να σημειώσουμε ακόμη ότι πολλές ελληνικές, μικρομεσαίες ως επί το πλείστον επιχειρήσεις, δεν έχουν επαρκή πληροφόρηση για τις προοπτικές, τη ζήτηση, τον ανταγωνισμό και τις καταναλωτικές συνήθειες της αυστραλιανής αγοράς. Γεγονός που απαιτεί την συνεργασία με εξαγωγικούς φορείς και Επιμελητήρια, αλλά και τη συμμετοχή σε B2B αποστολές μέσω Ε.Β.Ε.Π., Enterprise Greece ή του HACCI.
4.Πώς αξιολογείτε τον ρόλο της ελληνικής παροικίας στην Αυστραλία ως γέφυρα διείσδυσης για ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες και αν υπάρχουν σκέψεις ή σχέδια για διοργάνωση επιχειρηματικής αποστολής στην Αυστραλία με μέλη του ΕΒΕΠ;
Απ: «Στρατηγικό»… Η απάντηση είναι μονολεκτική και το νόημά της περικλείει τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ελληνική παροικία, η οποία εκτιμώ ότι διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο επαγγελματιών και επιχειρηματιών, ικανών να διευκολύνουν τη σύνδεση με δυνητικούς συνεργάτες και πελάτες στην Αυστραλία, γνωρίζει τις επιχειρηματικές ιδιαιτερότητες, ενώ μπορεί να λειτουργήσει ως πρεσβευτής για την προώθηση ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, ενισχύοντας την αναγνωρισιμότητα και την αποδοχή τους στην τοπική αγορά. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, σε συνεργασία με άλλους ελληνικούς οργανισμούς, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών στην Αυστραλία.
5. Και δυο ερωτήσεις γενικότερου ενδιαφέροντος. Ποιες είναι οι αγορές που εστιάζει ο επενδυτικός προσανατολισμός των μελών του Ε.Β.Ε.Π. σύμφωνα με τα στοιχεία σας;
Απ: Πέραν της Αυστραλιανής αγοράς, τα μέλη του Ε.Β.Ε.Π. είναι προφανές ότι έχουν στραμμένη την προσοχή τους σε όλες τις αγορές, σε παγκόσμια κλίμακα. Και τούτο έχει καταστεί πρόδηλο, καθώς υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τα συμπεράσματα και τις ενέργειες που έχουν δρομολογηθεί μετά την επίσκεψη επιχειρηματικών και διπλωματικών αποστολών, πέραν από περιοχές της Κίνας, από χώρες της Ασίας, της Αφρικής, ακόμη και την Ινδίας και Ινδονησίας στο Ε.Β.Ε.Π.. Το Επιμελητήριο διατηρεί «ανοικτές πόρτες» σε όποια και από όπου… επιχειρηματική - ή διπλωματική - αποστολή είναι πρόθυμη να το επισκεφθεί και στόχος του είναι η δημιουργία «βασικής γέφυρας», για την αμφίδρομη ανταλλαγή πληροφορίων, μέσω συνεργασίας με τα οικεία Επιμελητήρια και τη σύναψη μνημονίων συνεργασίας. Το Επιμελητήριο προσφέρει τη «βάση».
6. Τέλος, το Ε.Β.Ε.Π. και εσείς προσωπικά κύριε Πρόεδρε, έχετε πρωτοστατήσει σε πρωτοβουλίες εξωστρέφειας και υποστήριξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι του Επιμελητηρίου για το υπόλοιπο του 2025;
Απ: Η εξωστρεφής δυναμική της ελληνικής οικονομίας έχει αναπτυχθεί, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό και, σίγουρα, δεν μπορούμε να επαναπαυθούμε ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική συγκυρία, όπου η παγκόσμια οικονομία βιώνει τους κλυδωνισμούς ενός παγκόσμιου οικονομικού πολέμου. Είναι προφανές ότι οι προκλήσεις παραμένουν υψηλές αλλά, ταυτόχρονα, οι ανακατατάξεις στην παγκόσμια εμπορική πολιτική δημιουργούν νέες προκλήσεις για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, που καλούνται να λειτουργήσουν σε συνθήκες, λιγότερο προβλέψιμες και πιο ανταγωνιστικές. Επί της ουσίας, χρειάζεται να θωρακίσουμε και να στηρίξουμε την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, που επιχειρούν σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Το τρέχον έτος, το Επιμελητήριο έχει προγραμματίσει δέσμη δράσεων, που στόχο έχουν την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας, αλλά και της αναγνωρισιμότητας τους στις διεθνείς αγορές, ενώ έχει αποφασιστεί προς τούτο και η συμμετοχή του σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις και forums που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών.
|