Στην αναδημιουργία του οικονομικού κλίματος, με την σχηματοποίηση ενός ευέλικτου παραγωγικού μοντέλου για βιώσιμες και ανταγωνιστικές επιχειρήσεις εστιάζει την προσοχή του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς. Ο προβληματισμός στο λιανικό εμπόριο, αλλά και η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών αναδεικνύει την αναγκαιότητα επιτάχυνσης των δρομολογημένων μεταρρυθμίσεων. Βασική προτεραιότητα σε ένα ευμετάβλητο ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον, που «σκιάζεται» από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, είναι ο εμπορικός κλάδος της χώρας έχει να επιδείξει αντοχή, αλλά και διάθεση να «απορροφήσει» μέρος από τους ισχυρούς κλυδωνισμούς της ακρίβειας, σε μία προσπάθεια να συμβάλλει και αυτός στη διαμόρφωση μιας «ηπιότερης καθημερινότητας» για τον πολίτη. Το Ε.Β.Ε.Π. έχει καταθέσει στο ΥΠΑΝ επτά ρεαλιστικές και κοστολογημένες, προτάσεις, για το εμπόριο, με κοινό σημείο αναφοράς τα θέματα της ανταγωνιστικότητας, ως στοιχείου απαραίτητου, για την βιωσιμότητα αυτών καθ' αυτών των εμπορικών επιχειρήσεων, όχι στην θεωρία, αλλά στην πράξη.
Ο εμπορικός κόσμος, απαιτεί την προσοχή του οικονομικού επιτελείου, ώστε να διαμορφώνεται «στην διαδρομή του χρόνου» μια ευέλικτη και λελογισμένη πολιτική στήριξης των επιχειρήσεων, για να αποφευχθούν καταστάσεις, που θα δημιουργούσαν αλυσιδωτές αντιδράσεις, οι οποίες και θα είχαν δυσάρεστο αντίκτυπο, σε μία εξελισσόμενη προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας. Πρέπει να ξεφύγουμε, από την λογική των «λουκέτων», εποχών που έχουμε αφήσει πίσω μας και να δούμε πώς θα επιτύχουμε μία ταχύρρυθμη ολιστική ανάπτυξη. Το γεγονός της μείωσης 1% των ασφαλιστικών εισφορών, βοηθάει το εμπόριο που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εργοδότης στην ελληνική αγορά εργασίας, δίνοντας μία βαθιά ανάσα στις 230.000 εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά και στους 380.000 εργαζόμενους, που θα δουν τους μισθούς τους να αυξάνονται κατ’ αναλογία, γεγονός που θα συμβάλει στην αγοραστική κινητικότητα της αγοράς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικής, το δεύτερο τρίμηνο 2024 σημείωσε αύξηση 4,3%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα, το περασμένο έτος. Συγκεκριμένα, ανήλθε στα 18,1 δισ. ευρώ, έναντι 17,4 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημείωσε αύξηση 15,4% όπου είχε διαμορφωθεί σε 15,7 δισ. ευρώ. Για τις επιχειρήσεις, χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, ο κύκλος εργασιών το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε σε 6,6 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 4,1% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2023, όπου είχε διαμορφωθεί σε 6,3 δισ. ευρώ και αύξηση 22,8% σε σχέση με τον πρώτο τρίμηνο του 2024, που είχε διαμορφωθεί σε 5,4 δισ. ευρώ. Oι δραστηριότητες, που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε τζίρο το δεύτερο τρίμηνο, είναι η πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων με 30% και η πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσυκλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους με 17,6%. Τη μεγαλύτερη μείωση σημείωσε το λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού, σε ειδικευμένα καταστήματα με 3,2% και το λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών σε ειδικευμένα καταστήματα με 2,3%. Περιμένουμε, βεβαίως, να δούμε τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, που περιλαμβάνει τις εκπτώσεις και τη τουριστική περίοδο.
Σημειωτέον, πως στις 22 Σεπτεμβρίου ήταν η «Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου», που καθιερώθηκε το 2005, με πρωτοβουλία της ΕΣΕΕ και γιορτάζεται, έκτοτε, κάθε χρόνο για να τιμηθεί η συμβολή του εμπορίου στην ανάπτυξη, την απασχόληση, την κοινωνική συνοχή και την ευημερία. Έχουμε συνηθίσει να «εορτάζουμε» κατ’ έτος διάφορες ημέρες «αφιερωμένες» σε κάτι. Αλλά φέτος ο εορτασμός προσλαμβάνει άλλης βαρύτητας και σημασίας, αφού το εμπόριο συνεχίζει να είναι ανθεκτικό και κυρίως συνεχίζει να μάχεται σε ένα αντίξοο περιβάλλον, με τις μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις να βρίσκονται σε πορεία ψηφιακού και πράσινου μετασχηματισμού, αλλά και εξωστρέφειας.
Αυτή είναι, άλλωστε, και η αναγκαία συνθήκη, για την επίτευξη της ανταγωνιστικότητας και συνακόλουθα της βιωσιμότητας. Το Ελληνικό Εμπόριο είναι εδώ, διαδραματίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας μας και είναι σημαντικό να αναγνωριστεί αυτός ο ρόλος του, ως πολλαπλασιαστή στην οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνία. Κανένας εθνικός και ευρωπαϊκός αναπτυξιακός σχεδιασμός δεν μπορεί να είναι βιώσιμος, εάν δεν λάβει υπόψη το οικοσύστημα του εμπορίου, τόσο στην εγχώρια όσο και την διεθνή αγορά. Απαιτούνται, ωστόσο, από τη πολιτεία στοχευμένες και κυρίως ευέλικτες πολιτικές, για την ανάπτυξη του Ελληνικού Εμπορίου. Η ανάπτυξη της οικονομίας είναι κυκλική και η ισχύς της εφοδιαστικής αλυσίδας προσμετράται από την ισχύ του εμπορικού κρίκου της λιανικής.
|