Λένε πως ένα λιμάνι από μόνο του δεν μπορεί «να κερδίσει τον κόσμο». Αλλά ο Πειραιάς φαίνεται ότι τον έχει κερδίσει «σιωπηρά» με το πείσμα των παραγωγικών του τάξεων. Έχει κερδίσει μια θέση στο οπτικό πεδίο των επενδυτών που έχουν αξιολογήσει τις γεωπολιτικές του δυνατότητες αλλά και εκτιμήσει τις κρυμμένες υπεραξίες που αυτός έχει. Αν επιχειρήσουμε μία σύντομη αναδρομή θα διαπιστώσουμε ότι μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα στην παγκόσμια κατάταξη έχουν δώσει την θέση τους στον Πειραιά ο οποίος ωστόσο υπολείπεται στο «Maritime Finance & Law». Και εξακολουθώ να υποστηρίζω ότι πρέπει να δούμε τα ποιοτικά και άλλα χαρακτηριστικά ώστε συνδυαστικά λιμάνι, πόλη- παραγωγικές τάξεις και ναυτιλία να αλληλοεπιδράσουν.
Πρέπει να δούμε τις ευκαιρίες που διαγράφονται στον ορίζοντα και να τις αξιοποιήσουμε. Η επιτευχθείσα αναζωογόνηση του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα είναι μια από αυτές τις ευκαιρίες, όπως και το γεγονός ότι η Ινδία, μετά την Κίνα, «είδε» την ευκαιρία να έρθουν γρηγορότερα τα εξαγώγιμα προϊόντα της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η τέλεση των Ποσειδωνίων είναι μια «ευκαιρία» να γίνει η απαρχή μιας νέας κοινής προσπάθειας για την εδραίωση του Πειραιά στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης στην κατηγορία Shipping, Ports & Logistics, Maritime Finance & Law, ως κέντρο πλοιοκτησίας, αλλά και ως ναυπηγικό κέντρο που προωθεί την καινοτομία σε όλο το εύρος του ναυτιλιακού επιχειρείν. Και δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ευκαιρία καθώς στα Ποσειδώνια αναδεικνύεται το αισιόδοξο, δημιουργικό και εξωστρεφές πνεύμα της χώρας μας. Παράλληλα αναδεικνύεται το μεγάλο λιμάνι, ως ένα σύγχρονο επιχειρηματικό, τουριστικό, ναυτιλιακό και εμπορικό κέντρο διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας.
Το ΕΒΕΠ έχει δηλώσει και δηλώνει παρόν σε κάθε προσπάθεια ανάδειξης του ρόλου της ναυτιλίας και της σημασίας των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών στο διεθνές εμπόριο και της ναυπηγικής βιομηχανίας με επίκεντρο τον Πειραιά. Εδώ κτυπάει η καρδιά της ισχυρότερης ναυτιλίας, της ναυτιλίας των Ελλήνων, εδώ είναι η πλέον προωθημένη πύλη προς ανατολάς της Ε.Ε. για το εισαγωγικό και εξαγωγικό της εμπόριο.
Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μεταφορά, την ενέργεια, τα logistics, την αλυσίδα εφοδιασμού, τη χρηματοδότηση, τις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, την κατασκευή, τη ναυπηγοεπισκευή, τη συναρμολόγηση, τις νομικές, ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές υπηρεσίες για τη ναυτιλία, έχουν επιχειρηματικό ορίζοντα στον Πειραιά. Πρέπει να αξιοποιήσουμε όλες εκείνες τις επιχειρηματικές και επιχειρησιακές δυνατότητες που βρίσκονται κάτω από το «περιτύλιγμα» της «γαλάζιας οικονομίας. Εκτιμώ ότι στο πεδίο της γαλάζιας οικονομίας με επίκεντρο την καινοτομία, υπάρχει ευρύτατο πεδίο ανάπτυξης συνεργειών, δεδομένου ότι ο Πειραιάς αποτελεί μια ανεπτυγμένη και με υψηλή ειδίκευση και παραγωγικότητα «συστάδα» θαλάσσιας οικονομίας με παγκόσμιες διασυνδέσεις, αφού είναι το κέντρο μίας από τις σημαντικότερες ναυτιλιακές δυνάμεις στον κόσμο. Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας ότι η ναυτιλιακή καινοτομία είναι έντασης κεφαλαίου και έντασης γνώσης, ενώ οι συνέργειες που μπορούν να αναπτυχθούν στις περισσότερες θαλάσσιες δραστηριότητες και τομείς του θαλάσσιου χώρου θα δημιουργήσουν πολύτιμες νέες θέσεις εργασίας.
Η ανάπτυξη στρατηγικών με επίκεντρο την καινοτομία έχουν αποδείξει ότι λειτουργούν ως «μαγνήτες» επενδύσεων, πολύ δε μάλλον τώρα όπου η παγκόσμια ναυτιλία αναζητά τεχνολογικές και άλλες λύσεις που θα την οδηγήσουν ταχύτερα στην «πράσινη μετάβαση» με ασφάλεια. Και εδώ δεν πρέπει να ξεχάσουμε τη σημασία και το ρόλο του «Maritime Hellas» του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, που με το παγκόσμιο brand name «Greek Shipping», υποστηρίζει την εξωστρέφεια, τη καινοτομία, αλλά και την ανάπτυξη όλων εκείνων των πεδίων μέσα στα οποία μπορούν να αναπτυχθούν συνέργειες προτάσσοντας τα αδιαμφισβήτητα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων και των υπηρεσιών που οι επιχειρήσεις του πειραϊκού χώρου παράγουν και προσφέρουν.
Ο Πειραιάς, επωφελούμενος από τη γεωπολιτική του θέση και τη φήμη του ως διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, προσδίδει ανεκτίμητη αξία για ένα ευρύ φάση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Και είναι στο χέρι όλων μας να τις αναπτύξουμε μαζί προς όφελος, όχι μόνο της τοπικής, αλλά κυρίως την εθνικής οικονομίας.
|