Ο εκσυγχρονισμός του στόλου στόχος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων
Ο πρόεδρος του Επιχειρηματικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά μιλάει στο «b.s.» με αφορμή τη σύσταση της Ένωσης και απαριθμεί τις προτεραιότητες και τις αναγκαίες κινήσεις για να γίνει ανταγωνιστική η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Ναυτιλία και «πράσινη μετάβαση», γηράσκων ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος, φουσκωμένα βιβλία παραγγελιών (orders books) στα ναυπηγεία της Ασίας που δεν προλαβαίνουν να απορροφήσουν τη ζήτηση. Στη συγκυρία αυτή συστάθηκε η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ), με πρόεδρο τον Πάνο Ξενοκώστα της ΟΝΕΧ, για να συμβάλλει στην αναδιοργάνωση του πλαισίου που θα πρέπει να διέπει από εδώ και στο εξής τον ναυπηγικό και ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα.
«Η δημιουργία της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων έρχεται την κατάλληλη χρονική συγκυρία. Ο ναυπηγικός και ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας πρέπει να απαλλαγεί από στρεβλώσεις, γραφειοκρατικές αδυναμίες αλλά και ιδεοληψίες του παρελθόντος», δηλώνει στο «business stories» ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Επιχειρηματικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και αντιπρόεδρος της ΕΕΝ.
Όπως επισημαίνει, «το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, το οποίο στήριξε τη δημιουργία του νέου αυτού φορέα, απέστειλε το διάστημα που προηγήθηκε της ΔΕΘ στον πρωθυπουργό και το συναρμόδιο οικονομικό επιτελείο δέσμη προτάσεων για μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος αλλά τουναντίον η υλοποίησή τους θα φέρει την ανάπτυξη στον ευρύτερο λιμενικό χώρο, άρα και θα δημιουργήσει επιπρόσθετη κινητική δυναμική στην κυκλική οικονομία.
Μέσα σε αυτές τις προτάσεις ενυπάρχει και η πρόταση για επανεκκίνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας με ανταγωνιστικούς όρους και προϋποθέσεις, κάτι που θα επιδιώξει και επίσημα πλέον η νεοσυσταθείσα Ενωση Ελληνικών Ναυπηγείων, το Δ.Σ. της οποίας από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση και ύστερα από εισήγηση του προέδρου Πάνου Ξενοκώστα έθεσε το πλαίσιο δράσεων και παρεμβάσεων σε κεντρικό επίπεδο, που θα γίνουν σε “πυκνό χρόνο” ώστε το σύνολο των ναυπηγικών δραστηριοτήτων, αλλά και των επιχειρήσεων υποστήριξης της ναυπηγικής βιομηχανίας, παραγωγής και εφοδιασμού υλικών και αναλώσιμων για πλοία και πλωτά ναυπηγήματα να τοποθετηθούν ανταγωνιστικά στη Διεθνή ναυπηγική αγορά».
Η σωστή τοποθέτηση στον ανταγωνισμό, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, αφορά «την τόνωση των εξαγωγών σε παγκόσμια κλίμακα αλλά και στην “αυλή μας”, όπως συνηθίζω να λέω για τις εξαγωγές που θα γίνουν άμεσα στις ναυπηγικές μονάδες της Ελλάδας που επαναλειτουργούν και επισκευάζουν εμπορικά πλοία. Οφείλει η Πολιτεία να κατανοήσει τη δυναμική και να την αξιοποιήσει προς όφελος της οικονομίας, καθώς ο νέος φορέας εκφράζει χιλιάδες επιχειρήσεις-μέλη του Επιμελητηρίου, τις κορυφαίες επιχειρήσεις του Υπερταμείου, σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις ρυμουλκών, εφοδιαστών και μια πληθώρα εταιρειών-ηγετών, όπως διαφαίνεται από τη συμμετοχή των ιδρυτικών αλλά και των επίτιμων μελών, αντανακλώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας, ένα σημαντικό ποσοστό του ετήσιου ΑΕΠ και μεγάλο βαθμό εξωστρέφειας και συμβολής στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας».
Ο κ. Κορκίδης μίλησε στον πρωθυπουργό για τους στόχους του νέου φορέα αλλά και για την παρέμβαση του ΕΒΕΠ.
Ο ίδιος απαριθμεί: «Διαδικασία απαλλαγής ΦΠΑ, απλοποιημένες τελωνειακές διατυπώσεις, τραπεζικές και κρατικές καλύψεις, αλληλεπικαλύψεις υπηρεσιών συναρμόδιων υπουργείων», και στη συνέχεια σχολιάζει:
«Αποτελούν ως θέματα τις άγκυρες που μας κρατούν στάσιμους και πρέπει λίαν προσεχώς να ρυθμιστούν προκειμένου ο ναυπηγικός τομέας της χώρας, που βρίσκεται σε φάση αναζωογόνησης μετά από μακρά και ζημιογόνα περίοδο ύπνωσης, να αναπτυχθεί δυναμικά.
Αν απαλειφθούν λάθη του παρελθόντος, που εξακολουθούν να ισχύουν και σήμερα, γεγονός που θα επιδιώξει να αλλάξει η ΕΕΝ, τότε το σύνολο των επιχειρήσεων του ναυτιλιακού και παραναυτιλιακού cluster που κινείται γύρω από τις ναυπηγικές δραστηριότητες θα μεταφέρει ένα μεγάλο μέρος των εξαγωγών μας στην Ελλάδα, που γίνεται με εξοπλισμό και ανταλλακτικά που προορίζονται για τα ναυπηγεία της Ευρώπης και της Ασίας».
Οπως αποκαλύπτει αντιπρόεδρος της ΕΕΝ, μέσα στις επιδιώξεις της είναι και ο εκσυγχρονισμός του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας σε όλα τα επίπεδα – από τις μετασκευές έως και τις κατασκευές νεότευκτων πλοίων.
Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είναι προφανές ότι η χώρα διαθέτει ένα δυναμικό με τεχνογνωσία, που ευτυχώς δεν χάθηκε στα χρόνια της ύπνωσης του ναυπηγικού τομέα, αλλά και Έλληνες ναυπηγούς που σήμερα “κλέβουν” από την Ελλάδα άλλες ναυπηγικές δυνάμεις που αξιοποιούν την αδυναμία της χώρας να τρέξει επί ίσοις όροις ανταγωνιστικά, αξιοποιώντας της τεχνογνωσία, την εμπειρία, την καλώς εννοούμενη πατέντα και τους ναυπηγούς μας ώστε η αγορά να βρεθεί μπροστά σε μία ισχυρή ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Για το κόστος του εκσυγχρονισμού τα στοιχεία είναι γνωστά, όπως γνωστή είναι και η μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος».
Σήμερα οι ναυπηγικές μονάδες που έχουν επιστρέψει σε λειτουργία ήδη πραγματοποιούν εκτεταμένες επισκευές σε πλοία, ενώ χαίρουν της εμπιστοσύνης και των Ελλήνων εφοπλιστών. Το Νεώριο είναι γεμάτο, ενώ και στην Ελευσίνα έχουν φέρει πλοία τους μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού. Τέσσερις εξ αυτών μάλιστα έχουν εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες στην αμερικανική χρηματαγορά. Πρόκειται για τους Πέτρο Παππά, Γιώργο Γιουρούκο, δρα Νίκο Τσάκο, Πήτερ Λιβανό, ενώ οι Ανδρέας Μαρτίνος και Θεόδωρος Βενιάμης έχουν μη εισηγμένες εταιρείες όπως και οι οικογένειες Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ της Eletson.
|