|
Η «αναθέρμανση» του αγοραστικού ενδιαφέροντος αναμένεται να έρθει με την περίοδο των καλοκαιρινών εκπτώσεων που στοχεύει με εκπτωτικές τιμές στην προσέλκυση των καταναλωτών. Οι τακτικές εκπτώσεις δίνουν την επιλογή στο αγοραστικό κοινό να βρει αυτό που αναζητεί σε συμφερότερες τιμές. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα στα νοικοκυριά για αγορές προϊόντων που έχουν χαρακτηριστεί «πρώτης ανάγκης», σε μία περίοδο, όπου έχουν να καλύψουν αυξημένες υποχρεώσεις. Είναι σίγουρο ότι, η εμφάνιση προνομιακών τιμών σε επιλεγμένα και επώνυμα είδη θα λειτουργήσει ως μαγνήτης για το αγοραστικό κοινό, το οποίο, ωστόσο, συνηθίζει να καταγράφει τις προσφορές του διαδικτύου και να τις συγκρίνει με τις τιμές που προσφέρονται, ακολούθως, στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων. Τούτο δοθέντος, είναι αναγκαίο οι έμποροι λιανικής να είναι πολύ προσεκτικοί με την έναρξη των επίσημων εκπτώσεων και να τηρήσουν κατά γράμμα την εφαρμογή του νόμου των προσφορών και εκπτώσεων, διαφυλάσσοντας τη διαχωριστική γραμμή.
Την Δευτέρα 14 Ιουλίου ξεκινά λοιπόν ένα μεγάλο διάστημα τακτικών εκπτώσεων, που θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 30 Αυγούστου και ενδείκνυται για «έξυπνες αγορές», όπου οι καταναλωτές με τον βεβαρημένο οικογενειακό προϋπολογισμό τους θα έχουν την ευκαιρία επιλογών, μέσα από μια μεγάλη ποικιλία καταναλωτικών αγαθών σε χαμηλές τιμές. Ταυτόχρονα, οι εμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν την ευκαιρία να ρευστοποιήσουν εποχικά εμπορεύματα, με την δυνατότητα να καλύψουν τρέχουσες υποχρεώσεις, αγορές και οφειλές, να επιβεβαιώσουν την πρόθεση τους για καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών, αλλά και να αποδείξουν, με «γενναίες εκπτώσεις» τον σεβασμό των εμπόρων, προς τους πελάτες τους.
Οι «οιωνοί» δεν είναι ιδιαίτερα καλοί φέτος, σε ό,τι αφορά τα στοιχεία της Eurostat, που δείχνουν τον ετήσιο πληθωρισμό του 2025 στη χώρα μας να διαμορφώνεται στο 3,6% τον Ιούνιο, από 3,3% τον Μαΐο και από 2,5% το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι. Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα δείχνει να απομακρύνεται από τον ευρωπαϊκό στόχο, σε αντίθεση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή της Ευρωζώνης, που διαμορφώθηκε στο 2% και παρέμεινε στο στόχο της ΕΚΤ για δεύτερο διαδοχικό μήνα. Σε ό,τι αφορά τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού, οι υπηρεσίες είχαν τον Ιούνιο και πάλι τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό, ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και την ενέργεια, που εμφάνισε μικρότερο αρνητικό πρόσημο.
Σύμφωνα και με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα φάνηκαν από τον Μάιο, όταν ο ΔΤΚ κατέγραψε ετήσια αύξηση 2,5% και μάλιστα, με τις τιμές στην ένδυση-υπόδηση να «ευθύνονται» κατά 6,6%, οι υπηρεσίες με 6,8% και ακολούθησαν η στέγαση με 6%, οι μεταφορές 2,8% και η διατροφή με 2,6%. Επίσης τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δίνουν το συνολικό ετήσιο τζίρο του λιανικού εμπορίου να κυμαίνεται στα 72 δις ευρώ και χωρίς τα οχήματα, καύσιμα και τρόφιμα στα 26 δις ευρώ, με ετήσια αύξηση 1,8%, δηλαδή χαμηλότερη του ετήσιου πληθωρισμού. Οι αβέβαιες και ευμετάβλητες συνθήκες φαίνεται πως θα επηρεάσουν την απόκλιση του πληθωρισμού στη χώρα μας και το τρίτο τρίμηνο του έτους. Ένας, λοιπόν, ακόμη στόχος της φετινής περιόδου των θερινών εκπτώσεων είναι να καταφέρει να λειτουργήσει ως «αντίδοτο» και να περιορίσει τον «πολυδιάστατο» πληθωρισμό, τουλάχιστον κατά μισή μονάδα.
Η περίοδος των θερινών εκπτώσεων, παρά τις όποιες οικονομικές δυσκολίες για 6 στα 10νοικοκυριά, αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, όχι μόνο συγκράτησης, αλλά και μείωσης του οικογενειακού προϋπολογισμού, σε ετήσια και μηνιαία βάση. Το λιανικό εμπόριο για μια ακόμη φορά «βάζει πλάτη» να ξεπεραστεί η ακρίβεια, συγκριτικά με το διαθέσιμο εισόδημα. Ευελπιστούμε και φέτος, οι εκπτωτικές τιμές να προσεγγίσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά, υπέρ εισοδήματος και τζίρου. Ευσεβής πόθος του λιανικού εμπορίου, το φετινό καλοκαίρι, είναι ο συνολικός τζίρος του Γ´Τριμήνου, χωρίς τους κλάδους των οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, να κινηθεί ανοδικά, ξεπερνώντας, όπως πέρυσι, τον πήχη αναφοράς των 7 δις ευρώ.
Είναι γνωστό, πως όλοι προσπαθούν να πάρουν καλύτερη θέση στη «γραμμή εκκίνησης» των θερινών εκπτώσεων. Όμως απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην αρχική και τελική τιμή, κατά την έναρξη των επίσημων εκπτώσεων, τηρώντας κατά γράμμα το νέο Κώδικα Δεοντολογίας των 30 ημερών, αλλά και διαφυλάσσοντας τη διαχωριστική γραμμή των εκπτωτικών γραμμών. Ο εμπορικός κόσμος διατηρεί την αισιοδοξία του και εναποθέτει τις ελπίδες του για μεγαλύτερο τζίρο από πέρυσι στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου και οι ξένοι επισκέπτες θα μπουν στο άθροισμα του τζίρου με την εισαγόμενη κατανάλωση. Οι ελκυστικές τιμές σε επιλεγμένα και επώνυμα είδη, συνήθως, λειτουργεί ως μαγνήτης για το αγοραστικό κοινό, το οποίο ωστόσο συγκρίνει τις εκπτωτικές τιμές, που προσφέρονται στα e-shops. Το επιθυμητό είναι οι εκπτώσεις να περιορίσουν το πληθωριστικό καλοκαιρινό μπουρίνι, να βελτιώσουν το οικονομικό κλίμα του Γ’ Τριμήνου του έτους και να ενισχύσουν τη καταναλωτική εμπιστοσύνη στην αγορά. Μακάρι οι πελάτες μας να έχουν το διαθέσιμο εισόδημα να αξιοποιήσουν τις εκπτωτικές τιμές και να προτιμήσουν τα μικρομεσαία καταστήματα της τοπικής τους κοινωνίας για τις αγορές τους.
|