«Ο πολιτικός ανασχηματισμός μπορεί να βοηθήσει στον ανασχηματισμό της οικονομίας, αλλά δεν είναι ποτέ από μόνος του αρκετός» δηλώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης. Παράλληλα, μας μιλάει για τους στόχους της δεύτερης θητείας του στο «τιμόνι» του ΕΒΕΠ, για την μεταμόρφωση του μεγάλου λιμανιού και την συμβολή του στην ελληνική οικονομία.
Το τελευταίο διάστημα το πολιτικό σκηνικό κινείται στους ρυθμούς του ανασχηματισμού. Αυτό πως επηρεάζει την αγορά; Είναι βέβαιο πως ένα κυβερνητικό restart να σημάνει και επανεκκίνηση της οικονομίας;
Αν ο ανασχηματισμός δεν είναι προσχηματικός και είναι πραγματικής επανεκκίνησης του κυβερνητικού προγράμματος τότε σίγουρα θα δώσει ώθηση στην οικονομία. Ο πολιτικός ανασχηματισμός μπορεί να βοηθήσει στον ανασχηματισμό της οικονομίας, αλλά δεν είναι ποτέ από μόνος του αρκετός. Η επίδρασή του εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η ποιότητα των αλλαγών, η στρατηγική της κυβέρνησης και η γενικότερη οικονομική συγκυρία. Αν ο ανασχηματισμός φέρει ικανότερους και πιο εξειδικευμένους υπουργούς σε θέματα οικονομικής ανάπτυξης και δημοσιονομικής πολιτικής, μπορεί να υπάρξουν θετικές αλλαγές. Αν πάλι ο Πρωθυπουργός επιλέξει κομματικά στελέχη με εμπειρία στην οικονομία, μπορεί να βελτιωθεί η διαχείριση κρίσιμων τομέων όπως οι επενδύσεις, η φορολογία, το ενεργειακό και η καθημερινότητα των επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση τα νέα πρόσωπα και οι μετακινήσεις υπουργών σε ένα κυβερνητικό σχήμα δεν εξασφαλίζουν πάντα την επιτυχία σε μια νέα πολιτική και οικονομική προσέγγιση. Εξάλλου, φάνηκε πως το rotation της δεύτερης τετραετίας δεν ήταν και πολύ επιτυχημένο.
Πότε θεωρείται επιτυχημένος για την αγορά ένας κυβερνητικός ανασχηματισμός;
Ο επιτυχημένος ανασχηματισμός είναι αυτός που μπορεί να δείξει ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να διορθώσει λάθη και να ακολουθήσει μια πιο σταθερή οικονομική πορεία. Οι συνεχείς αλλαγές σε θέσεις-κλειδιά όπως το Υπουργείο Οικονομικών, Ανάπτυξης και άλλα παραγωγικά υπουργεία μπορεί μάλιστα να δημιουργήσουν αβεβαιότητα στις αγορές και στους επενδυτές. Αν ο ανασχηματισμός προκαλέσει εσωκομματικές αντιδράσεις και πολιτική αστάθεια, μπορεί να αποδυναμώσει την κυβέρνηση και να επηρεάσει αρνητικά την οικονομική σταθερότητα. Ένας υπουργικός ανασχηματισμός μπορεί να βοηθήσει μόνο αν συνοδεύεται από πραγματικές αλλαγές πολιτικής με τεχνοκράτες συνεργάτες και δοκιμασμένους υπουργούς, διαφορετικά η θετική επίδραση του θα είναι ελάχιστη έως και μηδενική.
Κατά τη γνώμη σας πιο είναι το «δυνατό χαρτί» της κυβέρνησης και κατά πόσο μπορούν τα πολιτικά πρόσωπα να αλλάξουν ριζικά την πορεία της οικονομίας;
Αν οι νέοι υπουργοί θεωρούνται πιο φιλικοί προς τις επενδύσεις, μπορεί να βελτιωθεί η εικόνα της χώρας διεθνώς. Βεβαίως, όλα αυτά προϋποθέτουν να μην είναι αρνητική η διεθνής οικονομική συγκυρία γιατί όταν υπάρχει ύφεση και ενεργειακή κρίση, τότε ακόμα και ένας καλοσχεδιασμένος ανασχηματισμός δεν μπορεί να αλλάξει δραστικά την πορεία της οικονομίας.
Το «δυνατό χαρτί» της κυβέρνησης συνεχίζει να είναι η οικονομία καθώς από τους δείκτες φαίνεται πως πάμε καλά. Τα στοιχεία για το 2025 είναι πολύ ενθαρρυντικά καθώς δείχνουν το ΑΕΠ της χώρας να φτάνει τα 245 δις ευρώ, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας κινείται πάνω από το 2% όταν στην Ευρώπη κυμαίνεται γύρω στο 1%, το χρέος της χώρας μειώνεται κάτω από 150% και το πρωτογενές πλεόνασμα υπολογίζεται στο 2%.
Βρίσκεστε στο «τιμόνι» του ΕΒΕΠ για δεύτερη φορά κι έχετε μπροστά σας μια ολόκληρη τετραετία. Ποιες είναι οι προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε στη δεύτερη θητεία σας και πιο είναι το προσωπικό στοίχημα που έχετε θέσει για τα επόμενα χρόνια;
Το μεγάλο στοίχημα που έχουμε θέσει είναι η επανεκκίνηση των ναυπηγείων που αποτελούν και τη «βαριά» βιομηχανία της χώρας μας. Το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας, της Σύρου, της Χαλκίδας και του Περάματος έφερναν 18 δις δολάρια συνάλλαγμα στη Ελλάδα. Σήμερα, το σύνολο της ναυτιλίας που αριθμεί περισσότερα από 5.700 πλοία φέρνει περίπου 15 δις. Η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί το 60% της ευρωπαικής. Στόχος μας λοιπόν είναι να δημιουργήσουμε μια κυκλική οικονομία γύρω από την ναυτιλία. Για να το πετύχουμε αυτό στοχεύουμε στην δέσμευση ευρωπαικών πόρων που θα διοχευτευτούν στην ναυπηγοεπισκευαστική και στη ναυπηγική βιομηχανία. Έτσι, με αυτό τον τρόπο, τα χρήματα θα περάσουν απευθείας στην πραγματική οικονομία.
Ποιος ήταν ο βασικός στόχος που επιτεύχθη στην προηγούμενη θητεία σας;
Ένας από τους βασικούς στόχους που καταφέραμε ήταν να δημιουργήσουμε εξωστρέφεια. Δηλαδή, να προσεγγίσουμε τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Μόνο το 40% των εξαγωγών γίνεται από αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η χώρα μας εξάγει μόνο λάδι. Αυτό είναι λάθος. Η «ακτινογραφία» των εξαγωγών δείχνει ότι το λάδι είναι μόλις το 1 δις ευρώ από τα συνολικά 50 δις ευρώ το χρόνο των εξαγωγών. Ο μεγαλύτερος όγκος εξαγωγών της χώρας μας είναι πετρελαιοειδή και αυτό οφείλεται στα διυλιστήρια καυσίμων. Έχουμε εξαιρετικά ορυκτέλαια, κηροζίνη και πράσινο υδρογόνο. Τα 15 δις από τα 50 δις είναι προιόντα παραγωγής καυσίμου. Επίσης, εξάγουμε αργίλιο, αλουμίνιο, μάρμαρα και φαρμακευτικά προιόντα.
Τα τελευταία χρόνια το μεγάλο λιμάνι έχει μεταμορφωθεί. Έχουν γίνει έργα υποδομής και έχει εκσυγχρονιστεί. Πως συνέβη αυτό και πόσο συμβάλει στην επιχειρηματικότητα;
Είναι γεγονός ότι στον Πειραιά συναντιούνται δύο παγκόσμιοι επιχειρηματικοί «παίκτες», η ελληνόκτητη ναυτιλία και η Cosco. Έτσι, το λιμάνι του Πειραιά που κάποτε διακινούσε το πολύ 1 εκατομμύριο κοντέινερ, σήμερα διακινεί περισσότερα από 5,5 εκατομμύρια κοντέινερ. Είναι πλέον γεγονός ότι ο Πειραιάς αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, το πρώτο λιμάνι που βλέπουν τα πλοία όταν βγαίνουν από το Σουέζ και το 4ο μεγαλύτερο εμπορευματικό λιμάνι στην Ευρώπη. Αυτό έδωσε και συνεχίζει να δίνει μεγάλη δυναμική στον Πειραιά. Ο πλούτος της θάλασσας δεν σταματάει. Πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι η ναυτιλία προσφέρει πλούτο στη χώρα μας.
|