Ενημέρωση   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη, για την POLITICAL - Προϋπολογισμός 2025 με τραπεζικό και φορολογικό πρόσημο
20/12/2024 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Με πρόσθετες θετικές ρυθμίσεις ψηφίστηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2025 σύμφωνα με το νομοσχέδιο με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις». Στόχος της κυβέρνησης είναι με τις μόνιμες, θετικές παρεμβάσεις για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις με μέτρα ενίσχυσης αυξημένα κατά 1,1 δισ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2024, να διατηρηθεί ο ρυθμός της οικονομικής ανάπτυξης στο 2,3%, αλλά και να υπάρξει ραγδαία αποκλιμάκωση του χρέους στο 149%μ δεδομένου ότι η γρήγορη μείωση του δημόσιου χρέους περνάει και στα επιτόκια δανεισμού του κράτους, αλλά και του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή των επιχειρήσεων, αλλά και των νοικοκυριών.
Τα 8 μέτρα για τις τράπεζες που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός έχουν θετικό πρόσημο, αφούμε νομοθετική παρέμβαση όλες οι χρεώσεις για βασικές τραπεζικές κινήσεις που αφορούν πληρωμές μηδενίζονται. Οι πληρωμές σε Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, εταιρείες ενέργειας, ύδρευσης και τηλεπικοινωνιών, όλες θα γίνονται χωρίς κανένα κόστος. Πλαφόν έως 0,5 ευρώ μπαίνει για τη μεταφορά χρημάτων μέχρι 5.000 ευρώ ανά έμβασμα. Διευρύνεται το όριο καθημερινών συναλλαγών στο Σύστημα IRIS στα 1.000 ευρώ και μηδενίζεται η χρέωση για τη φόρτιση προπληρωμένων καρτών έως τα 100 ευρώ. Η άρση των περιορισμών στη λειτουργία εταιρειών παροχής πιστώσεων θα πιέσει τις τράπεζες να είναι πιο ανταγωνιστικές στα επιτόκια που προσφέρουν κι αυτό θα φέρει πιο ευνοϊκούς όρους, ειδικά στα επιχειρηματικά δάνεια σε μικρομεσαίους. Ως εκ τούτου καθίσταται προφανές ότι μικρότερα επιτόκια δανεισμού και χαμηλότερες τραπεζικές προμήθειες, σημαίνει περισσότερες επενδύσεις, μεγαλύτερη απασχόληση και υψηλότερους μισθούς. 
Με αυτό τον γνώμονα η κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει στρέψει το βλέμμα στην καθημερινότητα των νοικοκυριών με στόχο μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις να βιώσουν τα θετικά της αναπτυξιακής πορείας της οικονομίας. Είναι γνωστό ότι το κύμα του συσσωρευμένου πληθωρισμού ροκάνισε, όπως και σε άλλες χώρες, ένα σημαντικό μέρος των αυξήσεων που πέτυχε η κυβέρνηση στα εισοδήματα. Το νοίκι και το ρεύμα πιέζουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό και αυτό αλληλοεπιδρά στην αγοραστική ικανότητα και την ευμάρεια των νοικοκυριών. Η πολιτική για φθηνότερη στέγη οι αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, στήριξη της εργασίας αλλά και τις φιλοεπενδυτικές μεταρρυθμίσεις, που πρέπει να επιταχυνθούν, δημιουργούν το πλαίσιο εκείνο που θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες και καλύτερους μισθούς για όλους μέσα από την ανάπτυξη και ισχυροποίηση της ανταγωνιστικότητας όλων των κλάδων που συνθέτουν την οικονομία. Ιδιαίτερης σημασίας προσλαμβάνει και το γεγονός ότι μεταξύ των κυριότερων πρόσθετων διατάξεων που αφορούν την επιχειρηματική κοινότητα είναι η ρύθμιση για  απαλλαγή υπόχρεων νομικών προσώπων ή φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από την καταβολή του ανάλογου φόρου εισοδήματος για εκείνες τις οφειλές που διεγράφησαν μερικώς ή ολικώς στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Επιπροσθέτως παρέχεται η δυνατότητα σε αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα όπως μέλη ενός νομικού προσώπου με οφειλές να εξοφλήσουν το χρέος υπό τους ίδιους όρους που θα εξοφλούσε το νομικό πρόσωπο, μέσω αναβίωσης της ρύθμισης. 
Πέραν των παραπάνω, στο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται 12 μειώσεις φόρων και μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών καθώς και διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας και του διοικητικού μοντέλου που διέπει την ΑΑΔΕ με στόχο να καταστεί ακόμα πιο αποτελεσματικό. Μεταξύ αυτών η  μείωση 50% του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας για ελεύθερους επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε μικρές δημοτικές κοινότητες. Επιπλέον, περιλαμβάνονται προβλέψεις για την παροχή κινήτρων για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων, ενίσχυση της καινοτομίας και ενδυνάμωση των νεοφυών επιχειρήσεων, την επέκταση των φορολογικών κινήτρων για την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα και την θέσπιση νέων ορίων δαπανών που εκπίπτουν για την ανάπτυξη και την καινοτομία των επιχειρήσεων και των επενδυτών. 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εγκρίνει το Μεσοπρόθεσμο-Δημοσιονομικό Σχέδιο 2025-2028 της Ελλάδας καθώς και πριν τη ψήφιση στη Βουλή τον προϋπολογισμό του 2025 χωρίς παρατηρήσεις και σημειώσεις. Η Ελλάδα είναι μία από τις 20 χώρες που έλαβαν έγκριση του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου και μία από τις 8 χώρες των οποίων τα σχέδια προϋπολογισμού «Draft Budgetary Plans» αξιολογήθηκαν θετικά τόσο ως προς τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου όσο και στα πλαίσια τήρησης των ανώτατων ορίων δαπανών. Τα πέντε κλειδιά του 2025 για την ελληνική οικονομία, είναι η αύξηση κατά 2,47 δις ευρώ των φοροεσόδων στα 68,7 δις ευρώ, του πλεονάσματος 1,13 δις ευρώ για τα ταμεία, το πρωτογενές αποτέλεσμα στα 5,97 δις ευρώ, η μεταβολή των επενδύσεων στο 8,4% του ΑΕΠ και η διατήρηση της ανεργίας κοντά στο 9%.
Μετά όμως την ψήφιση, το επίκαιρο ερώτημα είναι κατά πόσο το κοινωνικό πρόσημο και οι πρόσθετες ρυθμίσεις στον προϋπολογισμό του 2025, επαρκούν για την στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος του μέσου νοικοκυριού και για τις αυξημένες ανάγκες του στεγαστικού ζητήματος κυρίως σε νέα ζευγάρια. Το γεγονός πως το 40% των κρατικών εσόδων στη χώρα μας θα συνεχίσει και το 2025 να προέρχεται από έμμεσους φόρους και μάλιστα το 14% του ΑΕΠ από φόρους σε βασικά αγαθά, ενώ σύμφωνα με τον Ο.Ο.Σ.Α ο μέσος όρος κυμαίνεται στο 31%, σημαίνει πως απαιτείται πολύς δρόμος ακόμα. Ας ελπίσουμε πως η υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2025 θα σταθεροποιήσει την ανοδική πορεία για την ελληνική οικονομία, ώστε να σηματοδοτήσει την αύξηση των δημοσίων εσόδων από την μεγέθυνση της, τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, την αναμόρφωση των συντελεστών ΦΠΑ σε χαμηλότερα επίπεδα και κυρίως φέρνοντας νωρίτερα, την υποσχόμενη μείωση άμεσων φόρων σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις.
 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή