Οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται και οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου θα δεχθούν και φέτος τις επιπτώσεις κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Δεν είναι τυχαία τα ευρήματα της έρευνας των πληρωμών και αγορών στην οποία αποτυπώνεται η σημαντική επίδραση του πληθωρισμού στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με 8/10 των Ελλήνων καταναλωτών να επηρεάζεται από την ακρίβεια, ξεπερνώντας το 7/10 του μέσου όρου σε παγκόσμιο επίπεδο. Η μελέτη της ΕΥ Future consumer Index σημειώνει ότι 6/10 των Ελλήνων αναζητά οικονομικά προϊόντα δίνοντας πρωταρχική σημασία στη τιμή. Καθώς λοιπόν μπαίνουμε στην «καρδιά» της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, είναι χαρακτηριστικό ότι 5/10 των Ελλήνων καταναλωτών δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι των Χριστουγέννων, ενώ 3/10 καταναλωτές θα δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα τους για αγορές τροφίμων. Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές έχουν πρόθεση να δώσουν προτεραιότητα στις οικογενειακές υποχρεώσεις και κοινωνικές επιλογές, 2/10 θα ξοδέψουν περισσότερα και 3/10 θα μειώσουν τις δαπάνες για μη απαραίτητα είδη, ξοδεύοντας λιγότερα συγκριτικά με προηγούμενα έτη.
Η πρόβλεψη για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον φετινό Δεκέμβριο πως θα ξεπεράσει τα περυσινά επίπεδα και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δις ευρώ φαίνεται πως θα πραγματοποιηθεί, ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν. Το 2024 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεµπόριο θα ολοκληρωθεί με μικρή µονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε µεγάλο βαθµό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται με αντίστοιχη αύξηση της πραγµατικής κατανάλωσης. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισµένες είναι οι µεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγµατικότητα διεύρυνση του χάσµατος µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών.
Η αξία των αγορών την περιόδο των Χριστουγέννων αναμένεται και φέτος αυξημένη σε σχέση με πέρυσι καθώς οι καταναλωτές εκτιμάται ότι μεσοσταθμικά θα ξοδέψουν περισσοτέρα από τα 174 ευρώ κατά κεφαλήν το 2023 και από τα 146 ευρώ του 2022. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο και σύμφωνα με την ΕΥ Future consumer Index η αύξηση αυτή αποδίδεται τόσο στις πληθωριστικές πιέσεις στο 3% που καταγράφουν οι τιμές, όσο και στην αύξηση που καταγράφει το μέσο εισόδημα των καταναλωτών. Η πρόθεση των αγορών στην εορταστική αγορά συνδέεται και με την ηλικία των καταναλωτών αφού μεταξύ 18-29 ετών δηλώνουν πως αγορές θα κάνουν αγορές 7/10 και μάλιστα 3/10 σε επώνυμα προϊόντα. Αντίστοιχα στις ηλικίες 50-64 ετών 5/10 θα κάνουν αγορές με γνώμονα την τιμή και 4/10 είναι σκεπτικοί με την οικονομική τους δυνατότητα.
Είναι σαφές ότι η αγορά θα «ζεσταθεί» με τη καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων, αλλά και με το επιπρόσθετο βοήθημα που η κυβέρνηση έδωσε στα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες. Το ποσό που καταβλήθηκε αθροιστικά πέρυσι αναμένεται να αυξηθεί κοντά στα 1,2 δις ευρώ από την μείωση της ανεργίας στο 9% και την ετήσια αύξηση 6,4% των μισθών στον ιδιωτικό τομεά. Αναμένουμε λοιπόν να καλύψει τις οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες των εορτών, ενώ θα ενισχύσει εξίσου ουσιαστικά την καταναλωτική δαπάνη. Η συντριπτική πλειονότητα των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί για 4/10 έως μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα και για 6/10 την εβδομάδα των Χριστουγέννων με ένα μεγάλο ποσοστό του κοινού να περιμένει το δώρο των Χριστουγέννων για να προχωρήσει στις εορταστικές αγορές του. Όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι το λιανικό εμπόριο παρά το θετικό πρόσημο σε τζίρο, βρίσκεται και φέτος τα Χριστούγεννα αντιμέτωπο με νέες προκλήσεις. Οι Έλληνες έμποροι όμως έχουν μάθει να επιχειρούν μέσα σε αντίξοες οικονομικές συνθήκες και μέσα από σκληρή δουλειά να τα καταφέρνουν. Αυτό θα συμβεί και φέτος!
|