Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις-Παρεμβάσεις   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη, στην ΑΚΤΗ ΜΙΑΟΥΛΗ - Ο εθνικός, οικονομικός και κοινωνικός ρόλος της ακτοπλοΐας
06/12/2021 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Η αναγκαία ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου που διασφαλίζει την συνοχή της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, υποστηρίζει τον τουρισμό και διατηρεί ζέουσες τις τοπικές οικονομίες, την αναζωογόνηση της αμυντικής βιομηχανίας αλλά και την υποστήριξη της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο, αποτελούν το βασικό τρίπτυχο χάρη στο οποίο άμεσα πρέπει να ενεργοποιηθεί συνολικά το πλαίσιο που ονομάζεται ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας.

 

Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η «κλεψύδρα» για την ακτοπλοΐα, τείνει στο τέλος της, γεγονός που αποστερεί των περιθωρίων και της πολυτέλειας για την συνέχιση των συζητήσεων περί του «πως, ποιος, γιατί και πότε…» γιατί οι εξελίξεις πλέον δεν το επιτρέπουν. Όπως ανέδειξε η πρόσφατη μελέτη της XRTC, στο τέλος του 2021, δηλαδή του έτους που κλείνει σε τρείς μήνες σχεδόν, το 60% του στόλου θα βρίσκεται εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% αυτού θα έχει υπερβεί το εν λόγω όριο. Και δεν είναι μόνο το υπέργηρο. Το μέγα θέμα είναι ότι, ότι «κτιστεί» θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά συμβατό με τις προδιαγραφές που έχει θέσει ο ΙΜΟ για τους αέριους ρύπους των πλοίων και την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ενώ οι νεότερες μονάδες θα πρέπει να δεχθούν μετασκευές προκειμένου επίσης να καλύψουν τις ίδιες απαιτήσεις. Οι παροικούντες στην Ακτή Μιαούλη, θυμούνται ακόμη τους σχεδιασμούς και τις μελέτες από της εποχής του τότε, υπουργείου Αιγαίου για το κτίσιμο πλοίων για τις ανάγκες της ακτοπλοΐας της χώρας, προσαρμοσμένων στις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής Ελλάδας, τα της άντλησης κεφαλαίων από προγράμματα της ΕΕ, κλπ. Ο χρόνος έτρεξε ανεπιστρεπτί και σήμερα βρισκόμαστε προ μίας κατάστασης μη αναστρέψιμης, μη επιδεχόμενης άλλων «φιλολογικών» συζητήσεων, ανάλογων εκείνων των περασμένων δεκαετιών. Σήμερα στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα ρεαλιστικό businessplan, το οποίο θα ορίζει τον τρόπο και τις πηγές άντλησης των απαιτούμενων πόρων, καθώς είναι προφανές ότι το κλειδί για τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου είναι η χρηματοδότηση, αλλά κατά κύριο λόγο η διάθεση του χρηματοπιστωτικού συστήματος να εμπλακεί ενεργά στο εγχείρημα. Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε προ επιχειρηματικών άρα και επιχειρησιακών εξελίξεων στην ακτοπλοΐα και το ενδεχόμενο διαμόρφωσης μεγαλύτερων σχημάτων πιθανώς να μετριάζει το ρίσκο της χρηματοδότησης. Αλλά το θέμα δεν είναι μόνο αυτό. Το θέμα είναι, οι όποιες νεότευκτες μονάδες να κτιστούν από ελληνικά χέρια στις ελληνικές μονάδες με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας. Μιας τεχνογνωσίας που εξήχθη, κατά την περίοδο όπου οι ευρισκόμενες ναυπηγικές μονάδες της χώρας ταλανίζονταν από τα γνωστά προβλήματα. Μιας τεχνογνωσίας που πρέπει να επιστρέψει στην χώρα με τα στελέχη που σήμερα διαπρέπουν σε ναυπηγικές μονάδες της Ασίας.

 

Από την άλλη οι εξελίξεις που δρομολογήθηκαν από το Παρίσι με την Ελληνο-Γαλλική συμφωνία για τις σύγχρονες μονάδες που θα προμηθευτεί το Πολεμικό μας Ναυτικό, επίσης θέτουν το θέμα της περεταίρω ναυπήγησης στην Ελλάδα αδελφών πλοίων. Έστω και μελλοντικά. Και είναι βέβαια περιττό να ισχυριστεί κάποιος ότι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εμπορική δύναμη στον κόσμο δεν χρειάζεται την δέουσα υποστήριξη. Όλοι κατανοούμε την σημασία.

 

Σήμερα δεν μπορούμε να συζητάμε για κυκλική και γαλάζια οικονομία, για ανάπτυξη, αν δεν ελαχιστοποιηθούν οι διαδικασίες για την αναζωογόνηση των ναυπηγείων, αν δεν υποστηριχθούν οι επενδυτές που τόλμησαν να εισέλθουν σε ένα τομέα, όπου ο εξ Ασίας ανταγωνισμός φαντάζει ισχυρότατος ασπαζόμενοι ένα όραμα. Ένα «όραμα» για την υλοποίηση του οποίου, είναι ότι, όλα τα συναρμόδια υπουργεία και εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να «τρέξουν με κινηματογραφική ταχύτητα». Και είναι τουλάχιστον εξόφθαλμα προφανές τι σημαίνει για την οικονομία και την απασχόληση η δρομολόγηση άμεσα δράσεων για την ναυπηγοεπισκευή. Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις είναι ενώπιον μας, όπως ο ανταγωνισμός που καραδοκεί και η ολιγωρία, που τόσα στοίχισε στον τόπο.


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή