Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις Προέδρου Ε.Β.Ε.Π.   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη στα ΝΕΑ (14/01/2022)- «Το 2022 είναι έτος ανάκτησης, ανάκαμψης και αλλαγής του εμπορίου»
14/01/2022 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Όντας αισιόδοξος από τη φύση μου, αλλά και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι οι μικρομεσαίοι του εμπορίου της χώρας μας είμαστε ευέλικτοι και ανθεκτικοί, ακόμη και στις χειρότερες κρίσεις. Αντίστοιχα, παρατηρώ πολλές εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής και χονδρικής να προσαρμόζονται, τόσο στο σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό, που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη και επιταχύνεται, όσο και στο τρόπο προμήθειας εμπορευμάτων από εγχώριες πηγές για τη βιωσιμότητα τους. Τα τελευταία δυό χρόνια υπήρξαν πράγματι «σκαμπανεβάσματα» για τις εμπορικές επιχειρήσεις, που όμως επίμονα συνέχισαν να λειτουργούν, παρά τις μεγάλες απώλειες σε τζίρο και τις πολλές εναλλαγές σε ένα πανδημικό περιβάλλον. Καθώς όμως πλέον προχωράμε στις αρχές του νέου έτους, θα χρειαστεί οι μικρομεσαίοι του εμπορίου να κινηθούμε μεθοδικά και να συνεργαζόμαστε πιο στενά με τους εθνικούς και ευρωπαικούς φορείς εκπροσώπησης μας για να περάσουμε ένα ισχυρό μήνυμα ότι είμαστε ένας απαραίτητος τομέας για τους καταναλωτές, ένας σημαντικός πάροχος ανταποδοτικών θέσεων εργασίας και μια ουσιαστική οικονομική στήριξη των τοπικών κοινωνιών. Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν από τον χειμώνα του 2020 και συνεχίζονται δυό χρόνια μετά, συχνά μάλιστα με lockdown για χρονικό διάστημα μηνών, έχουν σίγουρα προκαλέσει αναταραχές και ανακατατάξεις στο λιανικό εμπόριο, με εξαίρεση τον κλάδο των τροφίμων.

Πεποίθηση όλων είναι πως το 2022 θα φέρει το τέλος της πανδημίας, που με τη χρήση των εμβολίων, θα τεθεί υπό έλεγχο και οι περιορισμοί στη λιανική, που έχουν ήδη χαλαρώσει σε μεγάλο βαθμό, θα αρθούν πλήρως την Άνοιξη, επιτρέποντας στις λιανικές πωλήσεις να αυξηθούν σημαντικά. Οι εμπορικές πωλήσεις από το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους πλησιάσαν τα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά με κάποιες διαφορές, αφού οι πωλήσεις τροφίμων και φαρμακευτικών συνέχισαν να έχουν πολύ ισχυρή απόδοση, με ελαφρές αυξομειώσεις στη λιανική, αλλά όχι στη χονδρική. Παραταύτα στους κλάδους ένδυσης, υπόδησης και ηλεκτρονικών συσκευών υπάρχουν στατιστικά στοιχεία ότι δεν τα πήγαν καλά, με ορισμένες μάλιστα εμπορικές δραστηριότητες να προειδοποιούν ότι πολλά καταστήματα μπορεί να συνεχίσουν να έχουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας τη νέα χρονιά. Οι πωλήσεις λιανικής ήταν ικανοποιητικές με +13% πριν τα Χριστούγεννα, αλλά αμέσως μετά, οι εξαγγελίες νέων περιοριστικών μέτρων, λόγω της έξαρσης της μετάλλαξης Όμικρον, επιβράδυναν ξανά την εμπιστοσύνη και την επισκεψιμότητα των καταναλωτών στα εμπορικά καταστήματα. Αποτέλεσμα ήταν οι πωλήσεις να πλησιάσουν το 85% του εορταστικού τζίρου των 3,6 δις ευρώ του 2019. Το «μποτιλιάρισμα» της διεθνούς αλυσίδας εφοδιασμού είχε ως αποτέλεσμα οι παραγγελίες να μην φτάνουν έγκαιρα, χωρίς όμως να δημιουργηθούν σοβαρές ελλείψεις σε καταναλωτικά αγαθά.

 

Μια πραγματική αλλαγή στο εμπόριο, που δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης είναι η μαζική αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, με ένδειξη ότι οι καταναλωτές θα παραμείνουν στο διαδίκτυο και στο μέλλον. Ενδεικτικό είναι πως ο ρυθμός ανάπτυξης φυσικών καταστημάτων σε όλη την Ευρώπη μειώθηκε έως και 39%. Στην Ελλάδα καταγράφεται άλμα ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου ενώ οι εμπορικές επιχειρήσεις που είχαν διαδικτυακή παρουσία κατάφεραν να μετριάσουν τον αντίκτυπο μέσα στην πανδημία. Προσοδοφόρα αποδείχθηκε η περσινή χρονιά για όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών του ηλεκτρονικού εμπορίου έφτασαν τα 14 δισ. ευρώ το 2021. Ο ηλεκτρονικός τζίρος εκτινάχθηκε 30% σε επίπεδα ρεκόρ, από τα 9 δις το 2019 και τα 11 δις ευρώ του 2020, επιβεβαιώνοντας ότι οι online αγορές από τα e-shops αποτελούν μια νέα κανονικότητα στο εμπόριο. Σήμερα εκτιμάται πως 15.000 εμπορικές εταιρίες στην ελληνική αγορά έχουν ολοκληρωμένα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων. Η υποστήριξη των επενδύσεων στο λιανικό εμπόριο πρέπει να είναι βασική προτεραιότητα το 2022 για το εμπορικό οικοσύστημα. Το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτίμησε ότι το επενδυτικό κενό στο λιανικό εμπόριο θα έφτανε τα 115 δις ευρώ και σήμερα υπολογίζεται ότι ο μετασχηματισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη θα χρειαστεί διπλασιασμό της επενδυτικής ικανότητας. Αυτό σίγουρα θα χρειαστεί υποστήριξη από ευρωπαϊκά προγράμματα, προκειμένου το λιανικό εμπόριο να παραμείνει ανταγωνιστικό και να καλύψει την «PHYGITAL» προσφορά και ζήτηση των καταναλωτών.

Απειλή για το εμπόριο το 2022 είναι ο πληθωρισμός στην Ευρώπη, που τροφοδοτείται από τις σπειροειδείς τιμές της ενέργειας και των εμπορευμάτων και θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να αποκλιμακωθεί. Να σημειώσω πώς σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat ο πληθωρισμός στην Ελλάδα αυξήθηκε τον Δεκέμβριο στο 4,4%, ενώ στην ΕΕ φαίνεται πως έχει αναρριχηθεί σε επίπεδα άνω του 5% τον Δεκέμβριο, ενώ για τον Ιανουάριο δεν αποκλείεται να πλησιάσει το 6%. Οι συστημικές τράπεζες θα χρειαστούν σταθερά επιτόκια χρηματοδότησης από την ΕΚΤ για να αποφύγουν δημοσιονομικές αντιδράσεις και να μην σκοτώσουν την ανάκαμψη. Το 2022 θα είναι επίσης μια χρονιά αλλαγής στις ανάγκες του εμπορικού κλάδου σε ένα ολοένα και πιο περίπλοκο περιβάλλον ενεργειακής κρίσης. Η ακρίβεια με όχημα το ενεργειακό κόστος και οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας θα αποτελέσουν τα βασικά μέτωπα για το εμπόριο τουλάχιστον το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν το επόμενο δίμηνο μπορούν να λειτουργήσουν ως ανάχωμα ακρίβειας για τους καταναλωτές. Ας ελπίσουμε ότι τα μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων και η επάρκεια αγαθών στην ελληνική αγορά θα δώσουν τη δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα να ρευστοποιήσουν τα εποχικά εμπορεύματα τους και να πλησιάσουν τον προ πανδημίας τζίρο των 5,5 δις ευρώ της εκπτωτικής περιόδου.

 

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή