Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις Προέδρου Ε.Β.Ε.Π.   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Αρθρο του Πορέδρου ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη στην Ακτή Μιαούλη (30/09/2021) -''Τα θετικά στοιχεία της οικονομίας και της ναυτιλίας''
30/09/2021 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς συγκέντρωσε τα θετικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας, σε μια προσπάθεια να περάσει ένα ενθαρρυντικό μήνυμα στην αγορά και τις επιχειρήσεις, αλλά και να παροτρύνει τη κυβέρνηση να αυξήσει τον «λογαριασμό» μέτρων ελάφρυνσης και ανάσχεσης της εισαγόμενης ακρίβειας. Η αντίδραση της ελληνικής οικονομίας και η εμπιστοσύνη των επενδυτών διεύρυνε τον δημοσιονομικό χώρο για ελαφρύνσεις το 2022, με μόνιμες περικοπές του ΕΝΦΙΑ, του εταιρικού φόρου, του φόρου γονικής παροχής, της εισφοράς αλληλεγγύης και των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς και τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, μεταφορές, εστίαση και τουρισμό.

Το ΑΕΠ κατέγραψε άλμα 16,2% το β΄ τρίμηνο φέτος, έναντι του αντίστοιχου περυσινού τριμήνου, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ. Σεμηνιαία βάση και σε σχέση με το α’ τρίμηνο του έτους, το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 3,4%. Η διψήφια ανάπτυξη για το δεύτερο τρίμηνο ήταν αναμενόμενη με δεδομένο ότι το διάστημα Απριλίου-Ιουνίου, είχαμε άνοιγμα της αγοράς, εκκίνηση του τουρισμού και θετικά δείγματα στην ιδιωτική κατανάλωση, ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαμε το πρώτο lockdown. Η αύξηση του τρίτου τριμήνου αναμένεται ακόμα υψηλότερη πιστοποιώντας ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης 5,9% για το 2021 θα δώσει ισχυρή ανάκαμψη και θετικές προοπτικές για το ΑΕΠ. Ο τουρισμός σε όρους εισπράξεων θα φτάσει τουλάχιστον το 60% των εισπράξεων που είχε το 2019 έναντι του 25% των εισπράξεων του 2019 που πέτυχε το 2020. Ο υπουργός Οικονομικών έχει τονίσει, ότι για κάθε 10% αύξηση των εισπράξεων του τουρισμού αυξάνεται κατά 1% το ΑΕΠ. Αν επαληθευτούν τα μέχρι στιγμής στοιχεία για τον τουρισμό, μόνο από την κίνηση Ιουλίου και Αυγούστου, έχουμε ήδη κερδίσει σχεδόν 2% στο ΑΕΠ μας. Ωστόσο, η αναθεώρηση της ανάπτυξης για το σύνολο του 2021 από το 3,6% σε ένα ρυθμό ανάπτυξης πάνω από το 5,9% που ήδη υπολογίζει το ΥΠΟΙΚ θα πιστοποιηθεί από τους θεσμούς ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος. Το θετικό είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ήδη για την Ελλάδα ανάπτυξη άνω του 6% του ΑΕΠ, με τις εκτιμήσεις να αναθεωρούνται συνεχώς θετικότερα. Το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη αναθεωρήσει το ΑΕΠ για φέτος από τα 172 δις ευρώ στα 173,5 δις ευρώ. Έτσι μπόρεσε να προχωρήσει στην θεσμοθέτηση νέων ελαφρύνσεων από του χρόνου, με τις εκτιμήσεις του ΑΕΠ στα 185 δις ευρώ και τα φορολογικά έσοδα στα 51 δις ευρώ από 49,5 δις ευρώ, δίνοντας δημοσιονομικό χώρο 1,5 δις ευρώ, ώστε να απορροφήσουν μεγάλο μέρος των αυξήσεων στα καύσιμα και το ρεύμα. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος αυξήθηκε κατά 1,8 μονάδες τον Αύγουστο και έφτασε τις 113 μονάδες, σύμφωνα με τον δείκτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η τιμή του δείκτη αυξήθηκε κατά 22 μονάδες από τον Αύγουστο του 2020. Η Ελλάδα άντλησε 2,5 δις ευρώ από την έκδοση δύο ομολόγων, 5ετούς και 30ετούς έκδοσης. Η τελική ζήτηση ανήλθε σε 18,9 δις ευρώ, σχεδόν ομοιόμορφα κατανεμημένη και η υψηλή ζήτηση ώθησε τις αποδόσεις στο 0,02% και 1,675% αντίστοιχα, για το 1,5 δις ευρώ της πενταετίας και 1 δις ευρώ για 30 χρόνια.

Παράλληλα με την καλή πορεία του τουρισμού, περαιτέρω ώθηση στο ΑΕΠ για το τρίτο τρίμηνο προμηνύουν πρόδρομοι δείκτες, όπως η ιδιωτική κατανάλωση, οι εξαγωγές, η βιομηχανική παραγωγή και η οικοδομική δραστηριότητά που κινούνται από τον Μάϊο με διψήφιους ρυθμούς αύξησης. Οι ελληνικές εξαγωγές τον Ιούλιο ανήλθαν σε 3,53 δις ευρώ έναντι 2,92 δις ευρώ πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση 20,7%, ενώ χωρίς πετρελαιοειδή η αύξηση ήταν 10,7% με 2,61 δις ευρώ. Ίσως είναι από τις μεγαλύτερες αυξήσεις, μετά βεβαίως της Κίνας που τα στοιχεία του Αυγούστου δείχνουν άλμα 25,6% λόγω ανατιμήσεων και ζήτησης. Οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 11,7% καταγράφοντας μια ακόμα συνεχόμενη μηνιαία άνοδο, όπως μετρήθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ. Τα καύσιμα αυτοκινήτων, τα φαρμακευτικά και τα καλλυντικά και τα ρούχα και τα υποδήματα αντιπροσώπευαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε αξία, ενώ και οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 10,8%. Ο κύκλος εργασιών της βιομηχανίας αυξήθηκε κατά 22,4% σε ετήσια βάση και συνεχίζει την ανάκαμψη μετά από 14 συνεχόμενες αρνητικές αναγνώσεις. Η εμπιστοσύνη του κλάδου της βιομηχανίας βελτιώθηκε κατά 17,4 μονάδες από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικού κλίματος της ΕΕ. Ανάλογη κινητικότητα παρατηρείται και στην οικοδομική δραστηριότητα παρά τις αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά. Η δημιουργία νέων επιχειρήσεων κατέγραψε αύξηση 4% τους πρώτους οκτώ μήνες του 2021 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο. Ταυτόχρονα, υπήρχαν 46,5% λιγότερα κλεισίματα, σύμφωνα με τα πανελλαδικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από το μητρώο των εταιρειών Γ.Ε.ΜΗ. Το οκτάμηνο του 2021, στο μητρώο του Ε.Β.Ε.Π. καταγράφεται μια δυναμική αύξηση 18% των εγγραφών και μια δραστική μείωση 62% των διαγραφών, ενώ η αναλογία 7 προς 1 εγγραφών-διαγραφών και των «start-ups» έναντι των «λουκέτων», δημιουργεί αισιοδοξία για τη συνέχεια και έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή του μεγάλου λιμανιού.

Οι «πράσινες» επενδύσεις και τα ομόλογα εισέρχονται στο επόμενο στάδιο. Απευθυνόμενος στο Παγκόσμιο Συνέδριο Διατήρησης της IUCN στη Μασσαλία, ο Πρωθυπουργός περιέγραψε 6+1 δράσεις με στόχο την προστασία της βιοποικιλότητας στις ελληνικές θάλασσες και πέρα από τη Μεσόγειο. Οι δεσμεύσεις περιλαμβάνουν την προστασία του 30% των θαλάσσιων και παράκτιων περιοχών της Μεσογείου έως το 2030, την εισαγωγή μιας προσέγγισης που βασίζεται σε οικοσυστήματα στον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, την απαγόρευση της αλιείας από το 10% των ελληνικών θαλασσών, την εφαρμογή ενός βιώσιμου σχεδίου υδατοκαλλιέργειας, τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στη θάλασσα κατά 50% και μικροπλαστικά κατά 30%, και ανάπτυξη βιώσιμης τουριστικής στρατηγικής. Οι ελληνικές αρχές συνεργάζονται με την ΕΕ για την παραγωγή μιας «πράσινης ταξινόμησης» που θα πιστοποιεί πράσινα ομόλογα. Η ταξινόμηση σχεδιάζεται να τεθεί σε ισχύ το 2022, όταν η κυβέρνηση σχεδιάζει να εκδώσει το πρώτο πράσινο κρατικό ομόλογο της. Επιπλέον, υπάρχουν σχέδια για φορολογικά και άλλα κίνητρα για την έκδοση και διαπραγμάτευση πράσινων εταιρικών ομολόγων με πάνω από 2,5 δις ευρώ πράσινα ομόλογα έχουν ήδη εκδοθεί από ελληνικές εταιρείες. Όσο για τις στρατηγικές επενδύσεις και αποκρατικοποιήσεις το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δρομολόγησε ένα νέο στρατηγικό επενδυτικό πλαίσιο, σε μια προσπάθεια να βελτιώσει τους πιθανούς επενδυτές. Το πλαίσιο περιλαμβάνει κατηγοριοποίηση κατά συνολικό προϋπολογισμό και δημιουργία θέσεων εργασίας, με επενδύσεις που πληρούν ορισμένα κριτήρια μεγέθους εγγυημένα 12 χρόνια ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης, ταχεία αδειοδότηση και επιδοτήσεις για ορισμένα έξοδα. Η ΔΕΗ αφού έλαβε τέσσερις δεσμευτικές προσφορές από διεθνείς ομίλους ιδιωτικών ιδίων κεφαλαίων και διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων για ποσοστό 49% του δικτύου διανομής ΔΕΔΔΗΕ πήρε ποσό ρεκόρ 2,1 δις ευρώ. Ο ΔΕΔΔΗΕ διαχειρίζεται περίπου 240.000 χιλιόμετρα δικτύων διανομής ενέργειας με μεγάλη δυνατότητα επέκτασης και αναβάθμισης, συμπεριλαμβανομένων σχεδίων για σύνδεση 5G. Το ταμείο ιδιωτικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ αφού ζήτησε βελτιωμένες οικονομικές προσφορές και από τους πλειοδότες για το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου ΔΕΠΑ, πήρε από την Italgas 733 εκατ. ευρώ για να αποκτήσει το 100% των υποδομών της ΔΕΠΑ. Η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας φαίνεται ότι θα ανοίξει ξανά την άνοιξη του 2022 με δέκα επενδυτικά οχήματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την αρχική φάση του διαγωνισμού.

Οι τράπεζες στρέφουν την προσοχή τους στην εξεύρεση αγοραστών για τα σημαντικά χαρτοφυλάκια ακινήτων, συνολικού ύψους 25.000 ακινήτων, εκτιμώμενης αξίας 7 δις ευρώ, με την εμπορική να είναι πολύ υψηλότερη. Εκτιμάται ότι το 55-60% του συνόλου είναι κατοικίες, το 30- 35% είναι εμπορικά και το 10% είναι οικόπεδα. Η Eurobank σχεδιάζει να πραγματοποιήσει το πρώτο της μέρισμα μετά από αρκετά χρόνια το 2022. Τα αποτελέσματα των συστημικών τραπεζών το πρώτο εξάμηνο του 2021 δείχνουν κέρδη, ενώ ο δείκτης NPE αναμένεται να μειωθεί σε μονοψήφιο μέχρι το τέλος του έτους. Οι ελληνικές τράπεζες στο πλαίσιο της διεθνούς συμφωνίας «Βασιλεία ΙΙΙ» αναμένεται να εκδώσουν για κεφαλαιακή επάρκεια και ασφάλεια των καταθετών από κάθε κίνδυνο, ομόλογα ύψους 13 δις ευρώ έως το τέλος του 2025. Τέλος, σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί στο μέτωπο της εξυγίανσης των τραπεζικών ισολογισμών όπως δείχνουν τα νέα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος. Από το ιστορικό υψηλό των 107 δις ευρώ το 2016, η συρρίκνωση των «κόκκινων δανείων» προσεγγίζει τα 46 δις ευρώ μέσα σε δύο χρόνια.

Η ελληνική́ ναυτιλία παραμένει ένας από́ τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας αλλά και από́ τους ακρογωνιαίους λίθους της παγκόσμιας οικονομίας. Η συμβολή́ της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην ελληνική́ οικονομία είναι σημαντικά́ ευρύτερη από́ τη συνεισφορά́ της στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών. Η ελληνική́ ναυτιλία αποτελεί́ τον πυρήνα ενός ταχέως αναπτυσσόμενου ναυτιλιακού́ πλέγματος, το οποίο δημιουργεί́ επενδύσεις και ευκαιρίες απασχόλησης στη χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία η συνολική́ συμβολή́ της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των έμμεσων και επαγωγικών επιπτώσεων, υπερβαίνει τα 11 δις ευρώ́ το 2019, που αντιστοιχούν στο 6,6% του ΑΕΠ. Η συνολική́ συνεισφορά́ της ναυτιλίας σε θέσεις απασχόλησης που δημιουργήθηκαν ή διατηρήθηκαν στην Ελλάδα, είναι άνω του 3%,συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης και της επαγωγικής απασχόλησης.

Η Ελλάδα διατηρεί σταθερά τα πρωτεία και παραμένει η χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, με 4.901 πλοία. Η χώρα μας έχει καθιερωθεί σε κυρίαρχη δύναμη στη θάλασσα, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία με στόχο την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Η ελληνόκτητη ναυτιλία μπορεί να προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ και η ελληνική σημαία εκτός από ποιοτική είναι πλέον άκρως ανταγωνιστική. Το οκτάμηνο φέτος ο ελληνικός εφοπλισμός επένδυσε πάνω από 4,8 δις δολάρια για την αγορά 274 πλοίων «second hand» και είναι στην κορυφή της λίστας των αγοραστών με τους κινέζους να ακολουθούν δεύτεροι με αγορές 221 πλοίων συνολικής αξίας 2,9 δις δολάρια. Συγκεκριμένα, το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2021 οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν μεταξύ άλλων 173 bulkers αξίας 2,84 δις δολαρίων, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 1,29 δις, 27 πλοία containersαξίας 360 εκατ. Δολαρίων και τέσσερα gas carrier αξίας 230 εκατ. δολαρίων.

Από την πλευρά των πωλητών οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρέθηκαν στη δεύτερη θέση με πωλήσεις 168 πλοίων αξίας 2,2 δις δολάρια. Πέρυσι το αντίστοιχο οκτάμηνο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αγόρασαν 108 πλοία επενδύοντας 1,72 δις δολάρια. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι οι πιο δραστήριοι και ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους dwt και ανά κλάδο δραστηριότητας ελέγχουν το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 14,64% του στόλου μεταφοράςχημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 15,58% των υγραεριοφόρων LNG/LPG, το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σύμφωνα με την ΕΕΕ οι Έλληνες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου τα 9,54 έτη, που είναι χαμηλότερη από τη µέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου των 9,87 ετών. Σήμερα, 40 χρόνια μετά την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 58% του στόλου που ελέγχεται από την ΕΕ, αποτελώντας στρατηγικό κεφάλαιο για αυτήν και ακρογωνιαίο λίθο του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού cluster. Στη πλώρη της ναυτιλίας βρίσκονται πλέον η ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική διακυβέρνηση του νηολογίου, καθώς και η προσπάθεια ενημέρωσης και προσέλκυσης των νέων μας στο ναυτικό επάγγελμα, ως αξιωματικοί και πληρώματα, στα χιλιάδες σύγχρονα ελληνόκτητα πλοία. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περισσότερα από 200 ναυλομεσιτικά γραφεία που ασχολούνται με τις ναυλώσεις και με αγοραπωλησίες πλοίων, ενώ ο Πειραιάς είναι από τα σημαντικότερα λιμάνια επισκευής και εφοδιασμού με πάνω από 800 υποστηρικτικές στη ναυτιλία επιχειρήσεις που αποτυπώνει το πρώτο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, "Maritime Hellas".

Το Ε.Β.Ε.Π., χαιρέτισε την εκστρατεία της ΕΕΕ με τίτλο «Μια θάλασσα ευκαιρίες» για την επαγγελματική σταδιοδρομία που προσφέρει η θάλασσα και το ναυτικό επάγγελμα, η οποία με τρία ενημερωτικά βίντεο στέλνει ένα μήνυμα, καλώντας τους νέους της Ελλάδας να έρθουν κοντά στη ναυτιλία για να στελεχώσουν, είτε ως αξιωματικοί είτε ως πληρώματα, στα σύγχρονα ελληνόκτητα πλοία. Σκοπός είναι να αναδειχθεί το ναυτικό επάγγελμα και οι προοπτικές σταδιοδρομίας που παρουσιάζει, ως μία ελπιδοφόρα, προσοδοφόρα, αλλά και σύγχρονη απασχόληση, καθώς το προφίλ των κοινωνικών, οικονομικών και εργασιακών συνθηκών το κατατάσσουν σήμερα ανάμεσα στα πλέον τεχνολογικά αναπτυγμένα, με ανοδική πορεία και καταξίωση επαγγέλματα. Εν κατακλείδι όσο θα έχουμε ισχυρή ναυτιλία, την ανταγωνιστικότητα της οποίας θα πρέπει να διαφυλάξουμε «ως κόρη οφθαλμού», θα έχουμε και ένα πυλώνα σταθερότητας για την ελληνική οικονομία.


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή