Ενημέρωση   /   'Αρθρα-Δηλώσεις-Παρεμβάσεις   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Β. Κορκίδη, στην POLITICAL (13/7/2021)- ''Πολλαπλάσια του τιμήματος τα οφέλη από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά''
30/08/2021 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Το επενδυτικό σχέδιο για την επαναλειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μετά την απόκτηση τους από έλληνα πλοιοκτήτη, μέσω του διπλού πλειοδοτικού διαγωνισμού, είναι πολλαπλάσιας αξίας από το αρχικό τίμημα που συνολικά ανέρχεται σε περίπου 78 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, προσφέρθηκαν 37,3 εκατ. ευρώ για τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΤΑΔ, άλλα 25,2 εκατ. ευρώ στην ΕΝΑΕ για το στρατιωτικό κομμάτι, 800.000 ευρώ για τον κινητό εξοπλισμό της μόνιμης δεξαμενής Νο.5, ενώ έχουν ήδη πωληθεί περιουσιακά στοιχεία ποσού 5,6 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό τίμημα, θα πρέπει να προσμετρηθούν τα 8,8 εκατ. ευρώ, που ο νέος αγοραστής καλείται να πληρώσει επιπλέον για να διευθετήσει τις κατασκευαστικές παρατυπίες και να νομιμοποιήσει όσα τυπικά τον εμποδίζουν να αρχίσει εργασίες. Σημειωτέον πως πλέον θα σταματήσει και η επιβολή προστίμων από την ΕΕ ύψους 7,2 εκατ. ευρώ, ανά εξάμηνο, με αποτέλεσμα να έχουν ξεπεράσει συνολικά τα 110 εκατ. ευρώ από το 2012 έως σήμερα.

 

Σύμφωνα με οικονομοτεχνικές μελέτες, εκτιμάται πως για να επαναλειτουργήσουν πλήρως τα ναυπηγεία θα πρέπει να επενδυθούν επιπλέον 150 εκατ. ευρώ. Σε μία τετραετία, εκτιμάται όμως πως θα δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία, που θα υπερβαίνει τα 700 εκατ. ευρώ και θα προσθέσουν 1600 άμεσες και διπλάσιες έμμεσες θέσεις εργασίας σε πλήθος μικρότερων συναφών μονάδων στην ευρύτερη περιοχή. Η λειτουργία των Ναυπηγείων καθιστά αυτόματα την Ελλάδα σημαντική ναυπηγοεπισκευαστική βάση, αφού θα διαθέτει εν λειτουργία τη μεγαλύτερη δεξαμενή στην ΝΑ Μεσόγειο χωρητικότητας 400.000 dwt. H ελληνική ναυπηγική «τρίαινα» αρχίζει πλέον να σχηματίζεται, αφού μετά την εξυγίανση των ναυπηγείων Σύρου, ήρθε η ολοκλήρωση του διαγωνισμού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και εκκρεμεί μόνο να ξεκαθαρίσει η διαδικασία των ναυπηγείων Ελευσίνας.

 

Σημαντικό όφελος για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας μας θα είναι η τεχνολογική αναβάθμιση του διαθέσιμου εξοπλισμού, ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και η κατασκευή νέων υποδομών, σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών. Η λειτουργία των ναυπηγείων, αυτομάτως, θα δημιουργήσει κέντρα έρευνας ναυτικής τεχνολογίας για την απανθρακοποίηση, ενδιαφέρον για νέες καινοτόμες ιδέες στον εξοπλισμό πλοίων, μελέτες τεχνολογιών εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και μια τεράστια επένδυση σε μια νέα γενιά ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, θα ενεργοποιήσει συνέργειες, με πλήθος μικρότερων, μηχανουργικών, εφοδιαστικών, μεταποιητικών και άλλων επαγγελματικών συστάδων υποστήριξης της παγκόσμιας ναυτιλίας στην ευρύτερη περιοχή.

 

Σαφώς ενδέχεται να υπάρξουν δυσκολίες στις περαιτέρω διαδικασίες, όπως επίσης υπάρχουν και πολλά αδύναμα σημεία στη παρούσα κατάσταση των ναυπηγείων, που είναι μεταξύ άλλων, η κατάσταση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων, οι πολύ παλαιές και αυθαίρετες κατασκευές και το γεγονός πως όλα παραμένουν ασυντήρητα τα τελευταία δέκα χρόνια. Όμως, αυτές οι δυσκολίες κάνουν μεγαλύτερη την αξία της πλειοδοσίας και μεγεθύνουν την επιτυχία του διαγωνισμού. Δυστυχώς, η δεκαετής καθυστέρηση στην αξιοποίηση των ναυπηγείων, που οφείλεται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και ένα δαιδαλώδεις ιδιοκτησιακό καθεστώς, απαξίωσε την λειτουργικότητα τους σε μεγάλο βαθμό, διόγκωσε τα προβλήματα και απομάκρυνε το ενδιαφέρον των επενδυτών. Μακάρι τώρα να τρέξουν όλες οι χρονοβόρες διαδικασίες και να αποδείξουν τα αρμόδια υπουργεία, πως όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, συμπεριλαμβανομένων και του εργατικών αποζημιώσεων.

 

Αναμφισβήτητα, η θετική εξέλιξη για την ανάκτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μετά τον επιτυχή πλειοδοτικό διπλό διαγωνισμό, ανοίγει ένα νέο τεράστιο κεφάλαιο για την οικονομία της χώρας μας. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα, και τον Υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, μεθοδικότητα σε μια πολύπλοκη διαδικασία, αλλά και μια ψύχραιμη αντιμετώπιση, που με επιμονή και υπομονή τετραπλασίασε την οικονομική προσφορά του πρώτου διαγωνισμού και πέτυχε, πολλά παραπάνω οφέλη, του αρχικού στόχου των 55 εκατ. ευρώ. Το όραμα του πλειοδότη είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας να γίνει το εφαλτήριο για την ανάπτυξη μιας σύγχρονης ανταγωνιστικής ελληνικής βιομηχανίας, με εξωστρεφή προσανατολισμό, η οποία θα εξυπηρετεί τις απαιτήσεις συντήρησης, επισκευής και κατασκευής εμπορικών και πολεμικών πλοίων, θα παράγει εξαγώγιμα προϊόντα και υψηλής τεχνολογίας υπηρεσίες από εξειδικευμένους επιστήμονες και θα απασχολεί άριστα εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο εργατοτεχνικό προσωπικό.

 

Άποψη μου είναι πως, το σημαντικότερο και μεγαλύτερο όφελος όλων, ακόμα και από την επιτυχία στο επενδυτικό και οικονομικό σκέλος του διαγωνισμού, το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μένουν σε ελληνικά χέρια και μάλιστα περνούν σε ένα ικανότατο άνθρωπο της ναυτιλίας. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον Έλληνα πλοιοκτήτη και πλειοδότη, ο οποίος συμμετείχε αποφασιστικά και στους δύο διαγωνισμούς και το μόνο που ζήτησε μετά την θετική εξέλιξη, είναι η άμεση και καθοριστικής σημασίας αδειοδότηση των σχεδιαζόμενων χρήσεων. Ο επιχειρηματικός κόσμος όλων των δραστηριοτήτων υποστήριξης της ναυτιλίας, σαφώς και πιστεύει στην επιτυχία αυτής της επένδυσης, που μπορεί να άργησε, αλλά επιτέλους ήρθε.

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή