Ενημέρωση   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Χαιρετισμός Προέδρου Ε.Β.Ε.Π., κου Βασίλη Κορκίδη, 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Yachting 17-18 Φεβρουαρίου 2023
17/02/2023 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει το νέο «Yachting Home Port» παγκοσμίως, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ένας ολιστικός σχεδιασμός, που θα απαντήσει ρεαλιστικά και με συγκεκριμένο ορίζοντα χρόνου στο σύνολο των αναπτυξιακών προκλήσεων, τις οποίες αντιμετωπίζει το ελληνικό yachting σήμερα. Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι υπάρχουν 170.000 σκάφη αναψυχής όλων των μεγεθών με τα επαγγελματικά σκάφη να ανέρχονται σε 6.500, εκ των οποίων 70% είναι ιστιοφόρα και 30% είναι μηχανοκίνητα.

Σύμφωνα με την έρευνα του London School of Economics και του Worldwide Yachting Association, η χώρα μας είναι η 9η μεγαλύτερη παγκοσμίως σε ακτογραμμή με πάνω από 16,000 χλμ. και 4η εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τη Φιλανδία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ διαθέτει το μεγάλο πλεονέκτημα της πολυνησίας. Είναι ένα στοιχείο που δεν αξιοποιήθηκε όσο θα έπρεπε, αλλά ποτέ δεν είναι αργά. Εδώ και αρκετά χρόνια το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος παρουσίασε μια μελέτη που αποτύπωνε τότε τον δυναμισμό του συγκεκριμένου τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και την εν δυνάμει συνεισφορά του στην εθνική οικονομία.

Ωστόσο για δεκαετίες το yachting «ταλαιπωρείται» στα κύματα που δημιουργούν μια σειρά προβλήματα τα οποία αν είχαν επιλυθεί εγκαίρως σήμερα η Ελλάδα όντως θα ήταν Yachting Home Port παγκοσμίως. Επιχειρηματικά και επιχειρησιακά οφείλουμε να δούμε το cluster που δημιουργεί το Yachting. Οι δραστηριότητες γύρω από ένα τουριστικό σκάφος περιλαμβάνουν εκτός από τον ελλιμενισμό, την συντήρηση, τα ανταλλακτικά, την ασφαλιστική κάλυψη, τις πιστοποιήσεις, την αποθήκευση στην ξηρά, τα λιμενικά τέλη, τα καύσιμα, τις επισκευές και την τροφοδοσία του σκάφους. Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό ότι το yachting δίνει ζωή στα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά, τονώνει τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες. Πρέπει να αναλογιστούμε ότι με βάση παλαιότερους υπολογισμούς το ελληνικό επαγγελματικό yachting έχει εκτιμηθεί ότι συνεισέφερε με 3,8% στο συνολικό 18% του τουρισμού στο ΑΕΠ.

Το 2022 η αύξηση εκτιμάται στο 11%. Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα ξεκίνησε την δεκαετία του 1960. Έκτοτε εκπονήθηκαν διάφοροι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί με επίκεντρο τις μαρίνες που είτε δεν ολοκληρώθηκαν είτε δεν πέρασαν στη φάση της υλοποίησης για μία σειρά λόγους κυριότεροι των οποίων ήταν η έλλειψη κονδυλίων αλλά και η έλλειψη οράματος. Ένα από αυτά τα οράματα πρέπει να είναι εκτός από τη ναυπήγηση ελληνικών τουριστικών σκαφών και η ανακύκλωση πλαστικών σκαφών σε «πράσινα» μικρά και μεγαλύτερα ελληνικά ναυπηγεία.

Σήμερα που ο ανταγωνισμός σε Αιγαίο, Ιόνιο και Αδριατική «καραδοκεί» για να κερδίσει μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα του Yachting σε βάρος της Ελλάδας το όραμα να καταστεί η Ελλάδα το νέο Yachting Home Port παγκοσμίως πρέπει να γίνει πράξη με αρωγό την πολιτεία. Ευτυχώς η σημερινή ηγεσία του ΥΝΝΠ με υπουργό τον Γιάννη Πλακιωτάκη έχει επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επίλυση χρόνιων στρεβλώσεων στο ελληνικό yachting και σχεδιάζει την ολοκλήρωση των ημιτελών λιμενικών υποδομών για τη μεγαλύτερη προσέλκυση και ελλιμενισμό κάθε είδους, σημαίας και ιδιοκτησίας σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα. Το yachting πρέπει να «αποενοχοποιηθεί» καθώς έχει εσφαλμένα καταχωρηθεί ως μια μορφή τουρισμού για υπερυψηλά εισοδήματα και άστοχα ότι δεν προσφέρει τίποτα στις τοπικές κοινωνίες. Όσον αφορά στο ισοζύγιο μαρίνων στο Αιγαίο η σχέση βαρύνει υπέρ της Τουρκίας καθώς εμείς διαθέτουμε 22 μαρίνες με 8.100 θέσεις ελλιμενισμού και στην Τουρκία υπάρχουν 67 μαρίνες με 30.000 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού. Σε αυτήν τη σχέση δεν συμπεριλαμβάνονται μαρίνες ξενοδοχείων και χώροι πρόσδεσης σκαφών αναψυχής επαγγελματικών και μη σε λιμάνια. Πρόσφατα το ΕΒΕΠ κατέθεσε τις δικές του προτάσεις- επισημάνσεις για το θαλάσσιο τουρισμό συνεισφέροντας στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας της Κ.Ε.Ε.Ε ανάπτυξης διαλόγου με την Κυβέρνηση, που αφορά στη λήψη δέσμης μέτρων στήριξης του τουριστικού κλάδου. Ας μην επαναπαυθούμε στα αισιόδοξα στοιχεία ότι φέτος ο θαλάσσιος τουρισμός θα πάει καλύτερα, αλλά ας επιδιώξουμε να διασφαλίσουμε ότι το yachting θα πηγαίνει καλύτερα με «γεωμετρική πρόοδο» κάθε χρόνο. Εύχομαι λοιπόν «κάθε χρόνο και καλύτερα» στο yachting.


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή