Ενημέρωση   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Άρθρο προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Β. Κορκίδη, στην AXIA NEWS- «Κορωνίδα» της κατανάλωσης η χριστουγεννιάτικη αγορά
28/12/2022 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 

Η προσδοκία τους εμπορικού κόσμου είναι να κινηθεί η φετινή εορταστική περίοδος καλύτερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2021, ενώ ευχή όλων είναι ο τζίρος να φτάσει και να ξεπεράσει τα 3,6 δις του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πέρυσι λόγω των lockdown χάθηκαν σχεδόν από τη κατανάλωση 2 δισ. ευρώ. Είναι σαφές ότι η αγορά θα «ζεσταθεί» με το «δώρο» των Χριστουγέννων, αλλά και με το επιπρόσθετο βοήθημα που η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει στα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες. Το ποσό των 800 εκατ. ευρώ που θα διατεθεί αθροιστικά αναμένεται να καλύψει κοινωνικές ανάγκες και σίγουρα θα τονώσει την αγορά πριν τα Χριστούγεννα, ενώ θα ενισχύσει εξίσου ουσιαστικά την καταναλωτική δαπάνη τις τελευταίες εργάσιμες μέρες της χρονιάς, ώστε να κλείσει με ισχυρό θετικό πρόσημο το ταμείο του 2022. Ο πληθωρισμός μπορεί να παρουσίασε κάμψη τον Νοέμβριο στο 8,5% αλλά η ακρίβεια μαίνεται και αναζητούνται νέα «όπλα» για τον περιορισμό των αυξήσεων. Τρόφιμα, στέγη και μεταφορές πλήττουν τα νοικοκυριά με τις επιχειρήσεις να πλήττονται από τα κόστη τω πρώτων υλών και τα μεταφορικά. Καθίσταται σαφές λοιπόν ότι όταν νοικοκυριά και επιχειρήσεις προσπαθούν οχι μόνο να ανταπεξέλθουν στις συνήθεις ανελαστικές δαπάνες, αλλά και στις αυξήσεις, τότε η αγορά βιώνει τους κλυδωνισμούς του πληθωρισμού. Μακάρι, το επίτευγμα της μείωσης του τιμάριθμου να συνεχιστεί μέχρι τέλος του έτους και σε συνδυασμό με το εγχείρημα του «γιορτινού καλαθιού», αλλά και τα έκτακτα επιδόματα, να αποτελέσουν αισιόδοξα στοιχεία ανακούφισης των καταναλωτών και τόνωσης της αγοράς. Το «καλάθι του νοικοκυριού» φαίνεται να «κερδίζει» τις εντυπώσεις καθώς έχει πυροδοτήσει ένα ιδιότυπο ανταγωνισμό σε πολλά προϊόντα στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, τα οποία οφείλουν να στηρίξουν δυναμικά το εγχείρημα. Όσον αφορά τα «όπλα» για τον περιορισμό των αυξήσεων με όσα ακούσαμε για τον προϋπολογισμό του 2023 το πλέγμα των παρεμβάσεων της Κυβέρνησης εκτείνεται σε 9 άξονες με μέτρα που επιχειρούν να καλύψουν την ενεργειακή κρίση, με επιδοτήσεις σε ρεύμα, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, καύσιμα και μειώσεις φόρων. Εδώ θα πρόσθετα ότι η κυβέρνηση πρέπει να δει και ορισμένες παραμέτρους, ώστε να δημιουργηθεί ένα επιπρόσθετο «πλέγμα ασφαλείας» για μια μερίδα επιχειρήσεων που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ότι «κινούνται οριακά». Η κυβερνητική πίεση στις τράπεζες για ελάφρυνση των δανειοληπτών σίγουρα θα βοηθήσει νοικοκυριά να αποφύγουν το κοκκίνισμα των δανείων τους και επιχειρήσεις να αποφύγουν μια νέα γενιά ληξιπρόθεσμων οφειλών. Θετικά αναμένεται να λειτουργήσει η αγορά όλο τον Δεκέμβριο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον των καταναλωτών περισσότερο από τα προηγούμενα δύο χρόνια της πανδημίας. Ουσιαστικά η φετινή εορταστική περίοδος για την αγορά ξεκινά με το εορταστικό ωράριο την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει 20 ημέρες κατά τη διάρκεια της οποίας οι έμποροι επιθυμούν υψηλότερο τζίρο από πέρυσι, ενώ εύλογα οι καταναλωτές χαμηλότερες τιμές. Μακάρι στην ελληνική αγορά να συνδυαστούν φέτος, τόσο η καλή αρχή της εμπορικής κίνησης από την «Black Friday», όσο και η συνέχεια στις γιορτές έως τις χειμερινές εκπτώσεις. Με τη σκέψη στις πληθωριστικές δυσκολίες και το ενεργειακό κόστος, που δημιουργούν ένα αβέβαιο οικονομικό σκηνικό, πρέπει να καταλάβουμε ότι η διατήρηση χαμηλών τιμών στο λιανεμπόριο είναι προς το συμφέρον όλων μας. Τα τελευταία στοιχεία της λιανικής από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα δείχνουν μια «πληθωριστική» μεν, αλλά ενθαρρυντική δε, αύξηση του τζίρου κατά 10,5%, η οποία σε μια περίοδο παρατεταμένης ακρίβειας είναι ικανοποιητική. Ο εμπορικός κόσμος της χώρας ευελπιστεί ότι η φετινή εορταστική περίοδος μπορεί να «συμπληρώσει» σε κίνηση και τζίρο τις απώλειες των προηγούμενων δύο ετών της αγοράς, λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Παρά το γεγονός ότι ο χρόνος μέχρι τέλος του μήνα, δεν είναι πολύς, η ένταση της κατανάλωσης πιστεύουμε να είναι ικανή, ώστε να ικανοποιήσει εκτός από τους μεγάλους και τους μικρούς της ελληνικής αγοράς. Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας για την αγορά και η «κορωνίδα» της κατανάλωσης και εύλογα δημιουργεί προσδοκίες για τους εμπόρους και ευκαιρίες για τους καταναλωτές. Καλή αρχή της χριστουγεννιάτικης αγοράς με το ξεκίνημα του διευρυμένου εορταστικού ωραρίου. Καλές γιορτές!

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή