Ενημέρωση   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Χαιρετισμός προέδρου Ε.Β.Ε.Π., Βασίλη Κορκίδη, στην ημερίδα για την ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας
02/12/2022 - ΠΗΓΗ: Ε.Β.Ε. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς
Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022

Η τελευταία έκθεση θαλάσσιων μεταφορών από την UNCTAD, που αποτελεί μία θεώρηση της επισκόπησης για το τρέχον έτος, εστιάζει μεταξύ των άλλων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ένα εκ των στοιχείων που χρήζουν προσοχής από την εν λόγω έκθεση είναι η επισήμανσή της για την αναγκαιότητα επενδύσεων ώστε η εφοδιαστική να είναι καλύτερα προετοιμασμένη για μελλοντικές παγκόσμιες κρίσεις, την κλιματική αλλαγή και τη μετάβαση σε ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Μεταξύ των πεδίων που απαιτούν επενδύσεις είναι και η ψηφιοποίηση αλλά και η βελτίωση των δεξιοτήτων των χειριστών της ψηφιακής τεχνολογίας ως στοιχείου ισχυροποίησης αλλά και ανταγωνιστικότητας. Δεν θα αναφερθώ στις εκτιμήσεις για το θαλάσσιο εμπόριο που μονοπωλεί με 80% στη μεταφορά αγαθών παγκοσμίως, αλλά η προαναφερθείσα επισήμανση μάλλον πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο προβληματισμού όχι για την είσοδο της ψηφιακής τεχνολογίας στα logistics, αλλά για την ταχύτητα διάδοσής της απ’ άκρου εις άκρον της εφοδιαστικής και της εξοικείωσης των εμπλεκόμενων με το χειρισμό των υπολογιστικών συστημάτων μέσω των οποίων διακινούνται οι σχετικές πληροφορίες για τις εμπορευματικές ροές. Στο ερώτημα αν έχουμε αργήσει στην ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλλά και της βελτίωσης των δεξιοτήτων του έμψυχου δυναμικού η απάντηση είναι μονολεκτική. Ναι! Στην ερώτηση εάν είμαστε οι μόνοι στην ΕΕ-27 που έχουμε αργήσει η απάντηση είναι πάλι μονολεκτική. Όχι! Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της Μckinsey για λογαριασμό της EuroCommerce η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί 5 επενδυτικά έργα ύψους έως και 600 δις μέχρι το 2030. Η αναλυτική κατανομή των επενδύσεων δίνει στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης € 230 δις, στον εκσυγχρονισμό χρήσης αποθηκών και επέκτασης δικτύου logistics € 100 δις, στη προώθηση μηδενικού αποτυπώματος για «καθαρή» λειτουργία logistics με ΑΠΕ € 140 δις, στη Κυκλικότητα, Ανακύκλωση και Μείωση απορριμμάτων, € 35 δις και τέλος και σημαντικό στη δημιουργία και ανάπτυξη δεξιοτήτων προσωπικού, € 105 δις. Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών αφορά όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, από την εκτέλεση του αποθηκευτικού έργου μέχρι την οργάνωση της διανομής. Ας δούμε ή μάλλον να δούμε πόσο εξοικειωμένοι είμαστε με τα cobots, τα μη επανδρωμένα AGV (Automated Guides Vehicles) και τα συστήματα αυτόματης αποθήκευσης και ανάκτησης προϊόντων (AS/RS – Automated Storage and Retrieval Systems), με τα οποία επιτυγχάνεται σημαντική αύξηση της αυτοματοποίησης της διαδικασίας συλλογής. Τα Proof of Delivery (PoD) και Information of Delivery (IoD), που παρέχουν σε πραγματικό χρόνο, τόσο στην εταιρεία όσο και στον πελάτη το πιο βασικό στοιχείο, που είναι η πληροφορία σχετικά με το προϊόν. Φυσικά, το επιστέγασμα της προσπάθειας για την ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα ολοκληρωθεί με το 5G δίκτυο, καθώς η χρήση του κυρίως στην παραγωγή και στην αποθήκη, αλλά ακόμα περισσότερο στις τεχνολογίες IoT, είναι κομβικής σημασίας. Αλλά το 5G ακόμη να καλύψει την χώρα καθώς για να συμβεί αυτό πρέπει να γίνουν επενδύσεις για το τεχνολογικό του υπόβαθρο. Άρα δικαίως η UNCTAD στην έκθεσή της κάνει λόγο για επενδύσεις στην ψηφιοποίηση και μάλιστα με την υψηλότερη χρηματοδότηση των 230 δις ευρώ. Δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας ότι η μετάβαση σε σύγχρονες τεχνολογίες, μεταφράζεται σε διασύνδεση όλων των εμπλεκόμενων μερών στην αλυσίδα εφοδιασμού. Αυτό σημαίνει ότι προμηθευτές πρώτων υλών, εργοστάσια, διαχείριση παραγγελιών, διακίνηση εμπορευμάτων, εξατομίκευση εξυπηρέτησης των πελατών σχηματίζουν ένα ισχυρό πλέγμα που επικοινωνεί και ανταλλάσσει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Αλλά εδώ πρέπει να αναρωτηθούμε σε πιο επίπεδο έχουμε καταφέρει την διασύνδεση όλων των εμπλεκόμενων μερών στην αλυσίδα εφοδιασμού. Και σίγουρα να την βελτιώσουμε.

Οι έμποροι πρέπει να επιταχύνουν την ψηφιοποίηση επενδύοντας 2 με 3 φορές περισσότερο από τα τρέχοντα επίπεδά τους. Ένα απτό παράδειγμα στο εμπόριο είναι ο διπλασιασμός του μεριδίου του ηλεκτρονικού εμπορίου από 15 σε 30% έως το 2030, αναμένεται να οδηγήσει το 90% της ανάπτυξης των logistics. Ο κλάδος υφίσταται τον μεγαλύτερο μετασχηματισμό εδώ και δεκαετίες σε 3 θέματα - Ψηφιοποίηση, Αειφορία, Δεξιότητες– απαιτώντας από τις επιχειρήσεις του εμπορίου να επενδύσουν 460-600δισ. ευρώ έως το 2030, ή επιπλέον ~1,2% των εσόδων του κλάδου ετησίως κατά την περίοδο 2023-30 ώστε να υπάρξει μακροπρόθεσμη επιτυχία. Όσον αφορά στη ψηφιοποίηση, που επί της ουσίας είναι και ο «ορατός» μετασχηματισμός, ο κλάδος λιανικής και χονδρικής επηρεάστηκε και συνεχίζει να επηρεάζεται από εξωτερικές δυνάμεις, ωθώντας τους εμπλεκόμενους να θέσουν μια νέα φιλοδοξία ψηφιοποίησης για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Και μάλιστα σε μία αγορά όπου το αγοραστικό κοινό της άλλαξε «βίαια» τις αγοραστικές τους συνήθειες υπό το κράτος των μέτρων για την ανάσχεση της πανδημίας. Ο ρυθμός της ψηφιακής αλλαγής στο λιανικό και χονδρικό εμπόριο επιταχύνεται. Άρα και στην εφοδιαστική αλυσίδα.

 

 

 

 


Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή